Beleid
We leven in een veranderende samenleving waarbij diverse ontwikkelingen om een andere aanpak en aanpassingsvermogen vragen. Alle veranderingen hebben effect op de rol van de gemeente ten opzichte van onze inwoners. We verschuiven steeds verder van een ‘alwetende gemeente’ die alles organiseert naar een gemeente waarin de inwoner vaker aan het roer staat.
Om ervoor te zorgen dat onze organisatie een wendbare, resultaat- en toekomstgerichte organisatie is die snel kan anticiperen op veranderende omstandigheden en zo continu kan werken aan de maatschappelijke opgaven, is een stabiele en robuuste bedrijfsvoering met duidelijke keuzes over sturing, inrichting, werkwijzen en gedrag van professionals noodzakelijk. Dit en het coalitieakkoord maken dat in 2026 wordt gestart met de actualisatie van de organisatievisie “Goed voor elkaar”. Hierbij is de inzet en samenwerking van de gehele organisatie een vereiste. Dit is essentieel om onze ambitie om een toekomstbestendige organisatie te zijn, te realiseren.
Bedrijfsvoering en digitalisering
Onze bedrijfsvoering is ondersteunend aan en helpend voor onze dienstverlening in de breedste zin van het woord. De digitale transitie voltrekt zich in een hoog tempo met de daarbij behorende digitale risico’s. Dat vraagt een goede en veilige informatievoorziening en een goede informatiearchitectuur.
We sluiten aan bij de Agenda Digitale veiligheid 2024 – 2028 en bij de commonground visie- en strategie zoals door de VNG is opgesteld, voor meer specifieke informatie zie ook het onderdeel informatievoorziening en ICT. We hebben steeds meer data. Extra inzet is nodig om de data te structuren en beheren zodat we ervan uit kunnen gaan dat de data nu en in de toekomst beschikbaar en correct is.
De inzet van diverse werkvormen
We hebben de hoeveelheid en de complexiteit van opgaven waar we als gemeente voor staan de laatste jaren zien toenemen. Dit gecombineerd met de krapte op de arbeidsmarkt maakt dat er andere vormen van (samen)werken nodig zijn. We zetten hiervoor andere manieren van werken in. Op grond van helder criteria delen we onze opgaven in en kiezen we voor een passende werkvorm, de daarbij behorende rollen, verantwoordelijkheden en sturing. We willen hiermee een omgeving creëren waarin continu verbeteren de normaalste zaak van de wereld is. Het vergt tijd en aandacht om deze nieuwe werkvormen goed in te zetten in de staande organisatie. Het handboek werkvormen helpt hierbij maar er is zeker meer nodig. We maken gebruik van de ervaring en intelligentie van onze medewerkers. We gaan op zoek naar oorzaken en oplossingen en vragen zo nodig feedback aan inwoners, ondernemers en onze samenwerkingspartners. Dit doen we vanuit de organisatie waarin medewerkers ruimte ervaren om samen te werken, mogen experimenteren, creatief kunnen zijn en het gevoel hebben van gebaande paden af te mogen wijken. Onze kernwaarden HALLO (Hartstocht, Avontuur, Lef en Ontmoeten) spelen hierbij een grote rol. De clusters geven betekenis aan deze kernwaarden door de verbinding te maken met de dagelijkse praktijk.
Qua bedrijfsvoering blijft de arbeidsmarkt een uitdaging
Er komt steeds meer op ons af. Vanuit de politiek en vanuit landelijke ontwikkelingen. We ervaren dat niet altijd voldoende middelen beschikbaar gesteld worden voor de benodigde personele inzet. We zien dat het vervullen van vacatures en het boeien en binden van medewerkers een uitdaging blijft. Dit maakt dat de keuze om zaken wel of niet op te pakken, de keuze t.a.v. het ambitieniveau, de keuze om zaken uit te stellen of wellicht niet meer te doen steeds vaker gemaakt zal moeten worden.
Visie op dienstverlening
We willen onze dienstverlening zo goed en betrouwbaar mogelijk doen en aansluiten op de behoeften van onze inwoners en ondernemers. De informatiesamenleving en 24-uurs samenleving vraagt om steeds meer digitale dienstverlening. Menselijk contact blijft daarnaast een belangrijke pijler van onze dienstverlening. We herijken de visie op digitale- en persoonlijke dienstverlening (2015). Dit vanuit het perspectief: “leren, meten en verbeteren”. We stimuleren meer verbinding en samenwerking over clusters en organisaties heen. In lijn met landelijke ontwikkelingen vereenvoudigen, standaardiseren en digitaliseren we onze gemeentelijke basisproducten en -diensten nog verder. Hierdoor vraagt onze standaard dienstverlening minder tijd en is er ruimte voor maatwerk, integraliteit, meer contact en verbinding met de samenleving.
