Programma's

Sociaal Domein

Programma omschrijving

Dit programma gaat over onze inspanningen om iedereen naar vermogen mee te laten doen aan de samenleving.

Programma doelstelling

Inwoners doen mee naar vermogen. Indien nodig met passende (preventieve) oplossingen, die aanvullend zijn op dat wat mensen wel kunnen.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Linda Verduin

Jeugdzorg
Participatie

René van Amersfoort

Minima  
Schulddienstverlening
Inburgering  
Minderheden

Hans Wijnants

Voorliggende voorzieningen & Welzijn
Toegang sociaal domein
WMO  
Volksgezondheid
Project Zorgplein

-

-

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

In een tijd van toenemende individualisering is het belangrijk om de kracht van de gemeenschap te behouden. Mensen voelen zich sterker wanneer ze samen uitdagingen aangaan en ervaren dat ze worden gezien, gehoord en begrepen. Dit draagt bij aan hun betrokkenheid bij de samenleving.

Samenredzaamheid betekent dat mensen op elkaar kunnen rekenen in moeilijke tijden. Daarom is blijvende investering in de sociale samenhang van buurten en dorpen essentieel. Gezondheid en maatschappelijke participatie zijn nauw met elkaar verbonden; wanneer mensen zich buitengesloten voelen, heeft dit impact op hun welzijn. Door te investeren in vitale en gezonde inwoners, bevorderen we niet alleen individueel welzijn, maar ook een sterke en veerkrachtige samenleving.

Door demografische veranderingen en individualisering verwachten we een toenemende vraag naar ondersteuning en zorg. Meer mensen leven minder gezond en voelen zich minder gezond, zowel fysiek als mentaal. Denk aan de stijging van overgewicht en psychische klachten. Daarnaast hebben we te maken met een dubbele vergrijzing (meer ouderen en worden ouder). Terwijl de vraag toeneemt, is er minder ondersteuning en zorg beschikbaar door een tekort aan arbeidskrachten. We moeten nadenken over hoe we de gezondheid van onze inwoners in een eerder stadium positief kunnen beïnvloeden om ondersteuning en zorg in onze gemeente toegankelijk en betaalbaar te houden.

Kansengelijkheid, perspectief en de menselijke maat vormen de basis voor een inclusieve samenleving. Iedereen doet mee naar vermogen en draagt bij aan zijn eigen welzijn en welvaart. We streven naar meer gezondere inwoners en willen de samenredzaamheid van onze inwoners versterken.

Meedoen, Participatie   
In Nederland is er sprake van een trend waarin mensen afhaken in de samenleving. De Atlas van Afgehaakt Nederland geeft aan dat dit verschillende redenen kan hebben. Minder vertrouwen in de (lokale) politiek, een gevoel van maatschappelijke ontevredenheid en de afgenomen bescherming van de verzorgingsstaat spelen een rol in het afhaken van mensen in een samenleving. Mensen staan soms vrij letterlijk aan de zijkant. Deze trend is zorgwekkend en vraagt om aandacht en actie van zowel beleidsmakers als lokale gemeenschappen om inclusie en participatie te bevorderen.

Asiel & Integratie  
Gemeenten spelen een cruciale rol in de opvang en ondersteuning van migranten, waaronder statushouders en arbeidsmigranten. Dit omvat niet alleen huisvesting, maar ook integratie en toegang tot basisvoorzieningen zoals gezondheidszorg en onderwijs. De gemeente Noordoostpolder ziet zich daarbij voor een groeiende uitdaging gesteld, doordat zowel het aantal statushouders als arbeidsmigranten toeneemt.

Armoede & Minima   
Bestaanszekerheid is geen vanzelfsprekendheid voor iedereen. Door stijgende kosten voor wonen, energie en dagelijkse uitgaven is er een groep mensen die moeite heeft om rond te komen. Vooral lage inkomens, flexwerkers en ouderen met een klein pensioen worden geraakt. Wij bieden via ons minimabeleid hulp. Denk hierbij aan bijzondere bijstand en kwijtschelding van gemeentelijke heffingen. Alleen de huidige aanvraagprocedures maken het lastig om ondersteuning te krijgen. Dat constateerde ook de rekenkamer in haar onderzoek.

Jeugdzorg   
De gemeente richt zich op het versterken van de eigen kracht van jongeren en hun gezinnen, het bieden van preventieve ondersteuning en het creëren van een sterke pedagogische basis. Er wordt gestreefd naar een integrale aanpak waarbij verschillende partijen, zoals scholen, zorginstellingen en sportverenigingen, samenwerken om een veilige en kansrijke omgeving voor kinderen en jongeren te waarborgen.

De landelijke Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 is opgesteld om structurele knelpunten in de jeugdzorg aan te pakken en het stelsel financieel houdbaar te maken. Belangrijke doelen zijn het verbeteren van de kwaliteit van jeugdzorg door betere samenwerking en minder bureaucratie en de nadruk op preventie en vroegtijdige interventie. Het versterken van lokale teams en het ontwikkelen van een nieuwe financieringssystematiek zijn ook speerpunten.

Brede aanpak middelengebruik (Drugs en Alcohol)  
Sinds de uitbraak van de coronapandemie is er een stijgende trend in middelengebruik, vooral onder jongeren. Professionals hebben het vermoeden dat jongeren die uit 'verveling' met drugsgebruik zijn begonnen, dit gebruik hebben voortgezet. Uit de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen van de GGD Flevoland blijkt dat 41% van de jongvolwassenen (16-25 jaar) in de gemeente Noordoostpolder in 2022 ooit wiet of hasj heeft gebruikt. Dit is vergelijkbaar met het Nederlandse gemiddelde. Wel zien we dat dit percentage is gestegen ten opzichte van 2021 toen het nog om 33% ging. De normalisering van middelengebruik zet ook in onze gemeente gestaag door. Het taboe rond drugsgebruik lijkt te zijn verdwenen.

De laatste jaren is de inzet ontoereikend. De gemeente Noordoostpolder heeft op dit moment geen brede preventieve aanpak ‘middelengebruik’. Er is een duidelijke kloof zichtbaar tussen de huidige aanpak en de trends en ontwikkelingen die zich voordoen op dit onderwerp.

Gezond ouder worden   
De samenleving vergrijst in hoog tempo. In Nederland en ook in Noordoostpolder stijgt het aantal 65-plussers de komende decennia fors, met een groeiende groep 80-plussers. Dit brengt uitdagingen én kansen met zich mee. Ouderen blijven (al dan niet gewenst) steeds langer zelfstandig wonen, mede dankzij technologische innovaties zoals domotica, slimme zorgtoepassingen en geavanceerde medische hulpmiddelen. Tegelijkertijd vraagt dit om aangepaste woningen, toegankelijke openbare ruimtes en voldoende voorzieningen in de wijk en om een samenleving die rekening houdt met de behoeften van mensen met cognitieve achteruitgang en hun netwerk.

Gezondheidszorg en welzijn  
Gezondheidszorg vanuit een gemeentelijk perspectief richt zich op het bevorderen van de gezondheid en het welzijn van de inwoners binnen de gemeente. Voor de komende periode zijn er verschillende ontwikkelingen, zoals de ‘Zorgtransformatie Noordelijk Flevoland’, het beschikbaar houden van basiszorg zoals huisartsenzorg en de verbinding tussen het medisch en sociaal domein met een extra vraag voor preventieve inzet.

De toenemende vergrijzing leidt tot een grotere vraag naar zorg voor ouderen, waaronder geriatrische zorg en ondersteuning bij chronische ziekten. Het tekort aan zorgpersoneel verhoogt de druk op de gezondheidszorg en vraagt om innovatieve oplossingen en efficiëntere zorgmodellen.

Wat zijn onze reguliere taken?

Algemene voorzieningen  
Zijn de voorzieningen waarvoor geen individuele beschikking van de gemeente nodig is. Samengevat kan dit worden vertaald als het welzijnswerk. Denk hierbij aan ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers, opvoedondersteuning, Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW), buurtwerk en preventief jongerenwerk.

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen  
Zijn de loketvoorzieningen gericht op het identificeren van eigen kracht en het geleiden naar de juiste vorm van individuele ondersteuning. Het gaat hierbij onder andere om voorlichting en advies, (cliënt-)ondersteuning en de praktijkondersteuners huisarts voor jeugd.

Inkomensregelingen  
Gaat onder andere over bijstand (inclusief bijstand aan zelfstandigen), loonkostensubsidies en schuldhulpverlening. Ook het gemeentelijke armoedebeleid, zoals bijzondere bijstand, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en heffingen, hoort hierbij.

WSW, beschut werk en arbeidsparticipatie  
Dit zijn vormen van ondersteuning die bijdragen aan het maatschappelijk participeren van inwoners. De twee eerstgenoemden zijn niet gericht op het doorstromen naar 'reguliere' arbeid. Een groot deel van deze ondersteuning wordt uitgevoerd door Concern voor Werk. Arbeidsparticipatie daarentegen juist wel. Daarbij valt te denken aan zaken als scholing, matching, proefplaatsing en jobcoaching. Dit doet de gemeente samen met de WerkCorporatie.

Maatwerkvoorzieningen voor volwassen  
Dit zijn de maatwerkvoorzieningen, zoals woon-, rolstoel- en vervoersvoorzieningen om zelfstandig te kunnen functioneren voor alle inwoners met beperkingen. Daarnaast verstrekken we ondersteuning aan volwassenen op het gebied van de huishouding, begeleiding, dagactiviteiten en kortdurend verblijf. Ook is de vrije inloopvoorziening GGZ aan de Bouwerskamp beschikbaar.

Jeugdhulp  
Is de hulp en zorg aan onze jongeren. Wanneer de jongere thuis verblijft, valt hierbij te denken aan begeleiding, ambulante behandeling, jeugd GGZ en dagbesteding. Daarnaast zijn er vormen van zorg waarbij de jongere niet thuis verblijft zoals, pleegzorg, gezinshuizen, behandeld wonen en gesloten jeugdzorg. De ambities op het gebied van jeugdhulp met verblijf zijn gericht op minimalisatie, door inzet van alternatieve ambulante varianten in de thuissituatie.

Beschermd wonen, maatschappelijke- en vrouwenopvang  
De taken op het gebied van beschermd wonen, inclusief dagbesteding van deze doelgroep en "Beschermd Thuis"-varianten. De maatschappelijke- en vrouwenopvang worden in regionale samenwerking via de centrumgemeente Almere uitgevoerd.

Jeugdbescherming en Jeugdreclassering  
Omvat de kinderbeschermingsmaatregelen zoals Onder Toezicht Stelling en voogdij maatregelen. Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie of leerplichtambtenaar in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen.

Volksgezondheid  
Gaat over de taken ter bescherming van de gezondheid van de bevolking als geheel. Inclusief ambulancevervoer, hulp bij rampen en het aanbieden van vaccinaties. Deze taken zijn binnen de GR GGD belegd. Ook jeugdgezondheidszorg 0-18 inclusief het consultatiebureau behoren tot de taken van de GGD.

Beleidsreferenties

Beleidsplan Sociaal Domein "Krachtig Noordoostpolder 2.0" (2021)
Deelplan jeugd (2019)
Deelplan Minima (2021)
Regiovisie Jeugd Flevoland
Deelplan Wmo & Volksgezondheid (2021)
Regionaal zorglandschap Wmo
Bestuurlijk akkoord "Weer Thuis"
Deelplan Participatie (2021)
Integraal taalplan (2021)
Beleidskader inburgering (2021)
Deelplan Schulddienstverlening (2025)

Verbonden partijen

GR IJsselmeergroep

GR GGD Flevoland

WerkCorporatie B.V.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

88.530

44,3%

26.707

11,9%

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2025 10:07:22 met de export van 11/14/2025 08:39:10