Programma omschrijving |
|---|
Dit programma gaat over de financiële dekkingsmiddelen van onze gemeente. Dit zijn onder andere de belastingen, leges, algemene en specifieke uitkeringen van het Rijk en de post onvoorziene uitgaven. De afzonderlijke delen vormen als geheel de dekking voor een structureel duurzaam |
Programma doelstelling |
|---|
Een uiteenzetting geven van het financiële (meerjaren)beleid en van de (verwachte) financiële ontwikkelingen. Het uitgangspunt is een gezond en evenwichtig financieel beleid dat gericht is op het ook op langere termijn kunnen betalen van het (gewenste) voorzieningenniveau met aandacht voor de lokale lastendruk. De meerjarenprogrammabegroting is opgezet van uit de doelstelling dat deze de beleidsmatige en financiële aspecten zo eenvoudig en transparant mogelijk gepresenteerd worden. |
Portefeuillehouder | Portefeuille |
|---|---|
Hans Wijnants | Financien |
- | |
- | |
- | |
- | |
Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? | |
Voor de komende meerjarenbegroting zijn er meerdere trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de gemeentelijke financiën en daarmee op de gemeentelijke ontwikkelingen en ambities, waarvan de belangrijkste hier opgesomd en kort toegelicht worden:
1. Niveau algemene uitkering met bijzondere aandacht voor Jeugdzorg Volgens de Hervormingsagenda moet Jeugdhulp beschikbaar zijn voor jeugdigen en gezinnen in de meest kwetsbare situaties. het Rijk ziet dat deze groep nu onvoldoende passende jeugdhulp ontvangt. Ombuiging hiervan vraagt een gerichte aanpak: naast de voortdurende verbetering van de kwaliteit van de zorg, moet het voor jeugdigen en hun ouders helder zijn waarvoor ze in het kader van jeugdhulp bij de overheid terecht kunnen en waarvoor niet (uitleg/duiding). En niet elke hulpvraag behoeft een zorgantwoord. Hierover is een stevige maatschappelijke dialoog nodig. Het moet daarnaast duidelijker worden wat jeugdhulp precies inhoudt en wat binnen de huidige wettelijke kaders onder jeugdhulp moet vallen en wat niet. Als sprake is van achterliggende gezinsproblematiek is een andere interventie in de context van het gezin meer voor de hand liggend. Met beperkte hoeveelheid mensen en middelen moeten scherpe keuzes gemaakt worden wie in aanmerking komt voor professionele jeugdhulp (goede brede analyse), waarbij de meest kwetsbaren altijd geholpen moeten worden. Het Rijk wil ervoor zorgen dat gegeven de beschikbare mensen en middelen:
Gemeente Noordoostpolder zal als vervolg op Grip op het sociaal domein invulling (moeten) geven aan de Hervormingsagenda Jeugd. Vanaf 2028 moet bekend zijn wat het beleid van de gemeente is en wat de kosten daarvan zijn. Hierbij worden zowel de incidentele middelen jeugd in de reserves betrokken als de incidentele middelen die het Rijk voor de jaren 2025 en 2026 beschikbaar stelt en ingezet kunnen worden voor een ingroeimodel. 2. Infrastructuur 3. Schoolgebouwen / Voorzien in Vastgoed 4. Woningbouwopgaven 5. Economie
| |
Wat zijn onze reguliere taken? | |
Steeds vaker leiden nieuwe of geactualiseerde applicaties die een koppeling hebben met het belasting- en of het financiële pakket tot knelpunten in die koppeling. Daar waar voorheen koppelingen mogelijk waren en goed werkten, is het geen vanzelfsprekendheid dat deze koppelingen ook in de nieuwe situatie (op dezelfde integrale) wijze mogelijk zijn. Dit levert een risico op voor de continuïteit van bepaalde processen. Geen of suboptimale koppelingen hebben een negatieve uitwerking op de gevraagde personele inzet bij Financiën en Belastingen. Daar waar koppelingen op allerlei clusters in de organisatie voorheen werk uit handen namen, wordt de trend waarneembaar dat vanwege deze ontwikkelingen in het applicatie- en koppelingenlandschap weer meer werk door medewerkers uitgevoerd moet worden. | |
Beleidsreferenties | |
Nota rechtmatigheidsverantwoording 2023 | |
Verbonden partijen | |
- | |
- | |
- | |
