Programma omschrijving |
|---|
Dit programma gaat over onderwijs, sport, cultuur en cultureel erfgoed. Het gaat ook over het project Voorzien in Vastgoed (VIV). |
Programma doelstelling |
|---|
We vinden het belangrijk dat alle inwoners van Noordoostpolder zich kunnen blijven ontwikkelen, zowel tijdens als na hun schoolperiode en ruimte voelen om keuzes te maken hoe zij hun (vrije-) tijd inrichten. |
Portefeuillehouder | Portefeuille |
|---|---|
Roger de Groot | UNESCO siteholderschap |
Hans Wijnants | Voorzien in Vastgoed |
Linda Verduin | Onderwijs |
René van Amersfoort | Sport & bewegen |
Toon van Steen | Kunst, Cultuur & erfgoed (inclusief cultuurhuisvesting en Werelderfgoed Schokland) |
Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen? | |
Aansluiten op de omgevingsvisie Groei inwonersaantal Integrale aanpak Verduurzaming maatschappelijk vastgoed – focus op onderhoud voor 2026 e.v. In 2026 ligt de nadruk op verduurzaming gekoppeld aan gepland onderhoud. Tegelijkertijd wordt het financieel steeds aantrekkelijker om bij hoge renovatiekosten te overwegen om nieuw te bouwen. De structurele lasten van nieuwbouw zijn dan vaak lager door de langere afschrijvingstermijn. Daarom maken we per gebouw een zorgvuldige afweging tussen renovatie en nieuwbouw, waarbij duurzaamheid, functionaliteit en financiële haalbaarheid centraal staan. Netcongestie Onderwijs De landelijke trend van schooluitval in Nederland laat enkele zorgwekkende patronen zien. Ruim 2% van alle leerlingen en studenten tot 23 jaar behoort tot de groep voortijdig schoolverlaters. Gemeenten spelen een cruciale rol in het aanpakken van schooluitval en het ondersteunen van leerlingen die risico lopen om uit te vallen. We kiezen voor passende en efficiënte investeringen in de onderwijshuisvesting. Dit zal betekenen dat er wordt gewerkt aan een Integraal Huisvesting Plan voor de gemeente Noordoostpolder. Sport en Gezonde Leefstijl Kunst en Cultuur Jongeren tonen een groeiende interesse in kunst die aansluit bij hun leefwereld en maatschappelijke betrokkenheid. Dit zien we aan het aantal activiteiten in de cultuursector en het aantal jongeren dat deze activiteiten bezoekt. Dit komt met name door de koppeling tussen het onderwijs en het Cultuurbedrijf. Ze zoeken naar ruimte om zich creatief te uiten en actief deel te nemen aan culturele processen. Daarnaast blijft de behoefte aan toegankelijke werk- en broedplaatsen groot. Deze plekken bieden ruimte voor experiment, samenwerking en talentontwikkeling, en dragen bij aan een levendig cultureel klimaat. Inclusiviteit en duurzaamheid zijn eveneens belangrijke thema’s. Instellingen streven naar meerstemmigheid in hun aanbod en nemen maatregelen om hun ecologische impact te verkleinen. Tegelijkertijd verandert de manier waarop mensen cultuur beleven. Er is meer behoefte aan participatie en co-creatie: kunst wordt steeds vaker iets wat je samen maakt en ervaart. | |
Wat zijn onze reguliere taken? | |
Beheren gemeentelijk voorzieningen Uitvoering Voorzien in Vastgoed We geven uitvoering aan de projecten die geprogrammeerd staan in het uitvoeringsprogramma voorzien in vastgoed waaronder een VO-campus, de Bosbadhal en schoolgebouwen. Lokaal onderwijsbeleid Zorgen voor leerlingenvervoer Handhaven en toezien op leerplicht en voorkomen voortijdig schoolverlaten Subsidiëring peuteropvang en voorschoolse educatie Beheren van gemeentelijke sportvoorzieningen Ondersteunen en stimuleren van recreatieve sportbeoefening Kunst en Cultuur Activiteiten om erfgoed in gemeente te behouden én beleven Siteholderschap Werelderfgoed Schokland en omgeving | |
Beleidsreferenties | |
Uitvoeringsprogramma Voorzien in Vastgoed 2018-2029 Sportvisie 2025 | |
Verbonden partijen | |
- | |
- | |
- | |
