Huisvestingsverordening Een huisvestingsverordening wordt veel ingezet door gemeenten om de mate van urgentie van woningzoekenden te bepalen en huurwoningen tot een bepaalde huurprijsgrens toe te wijzen. Daarnaast kunnen we de Huisvestingsverordening gebruiken voor het vaststellen van een opkoopbescherming en voor het regelen van voorrang op de woningmarkt voor bepaalde beroepsgroepen. Er moeten hierover nog diverse bestuurlijke keuzes gemaakt worden. Prestatieafspraken maken met woningcorporaties We evalueren de huidige prestatieafspraken en maken nieuwe prestatieafspraken met woningcorporaties in 2026 over de uitvoering van het woonbeleid. De te maken prestatieafspraken gaan over kwaliteit, kwantiteit, betaalbaarheid, duurzaamheid, bijzondere doelgroepen en leefbaarheid. De afspraken maken onderdeel uit van de versnellingsagenda (betaalbare) woningbouw. Bovendien werken we samen met Mercatus aan een hoofdlijnenakkoord waarin gemeente Noordoostpolder en woningcorporatie Mercatus concrete afspraken maken over nog te bouwen woningen voor de komende tien jaar. Dit zal dienen als een bijlage bij de prestatieafspraken. Ook de Nationale Prestatieafspraken (NPA) dienen als grondslag. De NPA zijn landelijke doelen die lokaal moeten worden uitgevoerd. Verstrekken van leningen voor de woningmarkt We geven een starterslening om bewoners op de woningmarkt te helpen. Zo biedt deze lening starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier extra geld te lenen. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis en de (eerste) hypotheek bij de bank. Dit maakt onderdeel uit van de Versnellingsagenda (betaalbare) woningbouw. Inzameling huishoudelijk afval Afval van bewoners wordt huis-aan-huis opgehaald. Daarnaast kunnen inwoners hun afval zelf wegbrengen naar de milieustraat. De gemeente biedt deze voorzieningen aan conform de wettelijke taak. Ook de komende jaren streven we naar het verder verminderen van restafval, het verbeteren van de afvalscheiding en meer grondstoffenhergebruik. De aandacht ligt daarbij op de kwaliteit van ingezamelde deelstromen en circulariteit. Eind 2025 behandelt de gemeenteraad een nieuw beleidsplan inzake het afvalbeheer voor de komende jaren. Inrichting en beheer openbare ruimte Groenvoorzieningen, wegen, bruggen, waterpartijen, bossen, riolering en alles wat daarbij hoort (straatverlichting, verkeersborden etc.) zijn onderdelen van de openbare ruimte. De gemeente legt die voorzieningen aan en onderhoudt ze. We kiezen ervoor om nieuwe aanbestedingen eerder vroegtijdig te doen zodat wisselingen en aanpassingen in budget tijdig verwerkt kunnen worden. Klimaatveranderingen zorgen voor minder voorspelbare werkzaamheden en kosten. Denk aan extra water geven in lange perioden van droogte, veel of weinig gladheidsbestrijding in de winter, opruimen en herstel van schades aan bomen na een zomerstorm en vertraging in werkzaamheden door langdurig natte weersomstandigheden. Geografische informatie op orde houden Wij houden geografische informatie bij. Deze informatie gebruiken we voor besluiten en andere activiteiten. Dat doen wij met digitale plattegronden en luchtfoto’s. Dit gebeurt volgens de wettelijke regels, zoals de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT). Bouw- en woonrijp maken van woningbouwgronden en bedrijventerreinen Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen waarvan de grond in ons eigendom is, maken wij klaar om te gebruiken. Dat betekent: grondwerk, (bouw)wegen aanleggen e.d. en in een latere fase: bestrating, verlichting en groen aanleggen. Gronduitgifte Voor nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen is grond nodig. Grond wordt aangekocht en daarna in kavels verkocht. In de meeste gevallen voert de gemeente deze taak zelf uit; in specifieke situaties wordt dit aan de markt overgelaten en neemt een (project)ontwikkelaar deze rol op zich. In dat geval maken we afspraken over de woningbouwprogrammering, de openbare ruimte etc. en leggen deze afspraken vast in een overeenkomst. Maatregelen treffen ten behoeve van de verkeersveiligheid Samen met andere partijen maken we verkeersdeelnemers bewust van veiligheid in het verkeer. Bijvoorbeeld door verkeersexamens voor scholieren met Veilig Verkeer Nederland en overleg met de ouderenbonden. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor een veilige inrichting van de infrastructuur en worden er jaarlijks verbeteringen doorgevoerd ten behoeve van de verkeersveiligheid. Ook werken we aan het onderhoud van ons wegennetwerk. Dit jaar starten we met de uitvoering van de eerste werken vanuit het programma Voorzien in Infra. We blijven ons inzetten voor een veiligere en vlottere N50 (lobby) Veel inwoners van de Noordoostpolder maken gebruik van de N50. Het is een van de belangrijkste ontsluitingswegen voor onze gemeente. Er staan zowel verkeersveiligheidsmaatregelen als verbreding naar 2x2 rijstroken op traject Kampen – Kampen Zuid gepland. Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zouden de werkzaamheden op z’n vroegst in 2028 kunnen beginnen, echter zijn er in 2025 financiële tegenslagen die realisatie onzeker maken. In de eerste week van september 2025 heeft minister Tieman van IenW een werkbezoek aan de N50 bij Kampen afgelegd. Dit werkbezoek onderstreept de urgentie van de verkeersveiligheid van de N50. Gezien de blijvende risico’s op onveilige situaties en de groeiende filedruk blijft het zeer wenselijk dat aanpassingen aan de N50 zo snel mogelijk starten. Samen met de provincie en onze DUNK partners blijven we hiervoor actief lobbyen. We blijven ons inzetten voor veiligere A6 aansluitingen 14 & 15 Wij gaan er vanuit dat eind 2025 dat de financiële puzzel voor realisatie van aanpassingen aan aansluitingen 14 en met name 15 is gelegd. Mocht dit onverhoopt nog niet rond zijn dan blijven we ons, samen met provincie Flevoland, inspannen om de financiën rond te krijgen. Regisseren van het lokale veiligheidsbeleid Als gemeente regisseren we het veiligheidsbeleid. We werken daarbij nauw samen met partners op het gebied van veiligheid, zorg en ondermijning. Dat doen we lokaal, maar ook in regionaal verband zoals in het Zorg- en Veiligheidshuis, de Veiligheidsregio Flevoland en met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum. Met onze eigen boa’s en gebiedsregisseurs hebben we “ogen en oren” in de wijk. We kunnen daardoor snel (signalen van) overlast oppakken en aanpakken. Dat doen we in nauwe samenwerking met de wijkagenten en jongerenwerkers. Doorlopend besteden we aandacht aan preventie, bijvoorbeeld door informatie te geven over woninginbraak of middelengebruik. Indien nodig zetten we het bestuurlijk instrumentarium in om overlast en/of criminaliteit aan te pakken. Op 22 april 2024 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 Dronten, Noordoostpolder en Urk vastgesteld. Regionale Adaptatie Strategie (RAS) Klimaat Adaptief Flevoland (KAF) is een netwerkorganisatie, waarin de zes Flevolandse gemeenten op regionale schaal samenwerken met de provincie, het waterschap, de GGD en Rijkswaterstaat. In dit netwerk versterkt de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) de samenwerking in de regio op het gebied van klimaatadaptatie. Voor het leveren van een bijdrage aan een kwalitatieve en gezonde leefomgeving, het voorkomen van wateroverlast, het beperken van schade door verdere bodemdaling, het veilig houden van vitale functies, het creëren van een robuust ecosysteem en een verbeterde gezondheid en veiligheid van de inwoners van Flevoland kunnen gemeentegrens overstijgend zijn, bijvoorbeeld omdat het samenhangt met de regionale watersystemen. De RAS geeft ons bij ruimtelijke ontwikkelingen concrete handvatten mee in lokaal beleid of programma’s, zoals in de Omgevingsvisie, ruimtelijke verordeningen, leidraden en nieuwe werkwijzen. Onze eigen Visie Klimaatadaptatie blijft voor ons leidend, de RAS geeft ons deze beleidsvrijheid voor maatwerk. Crisisbeheersing Onder regie van de veiligheidsregio bevorderen we de fysieke veiligheid van onze inwoners. In 2025 is het vernieuwde regionaal crisisplan vastgesteld, deze bepaald samen met het regionaal risicoprofiel en het regionaal beleidsplan de koers en de aandachtspunten voor de Veiligheidsregio Flevoland voor de komende jaren. De Veiligheidsregio Flevoland werkt in 2026 aan vier beleidsdoelen: het versterken van de weerbaarheid van inwoners, toekomstbestendige crisisbeheersing, toekomstbestendige brandweerzorg en een wendbare organisatie door verdere harmonisatie met Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek. Vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven openbare orde en veiligheid We behandelen vergunningen en houden toezicht op naleving van regels die de openbare orde en veiligheid beschermen, zoals de regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de verordening fysieke leefomgeving (Vfl). Ook behandelen we aanvragen voor verschillende soorten activiteiten (evenementen, horeca, etc.). We willen dienstbaar zijn naar organisatoren van evenementen en horecaondernemers. We geven dit vorm door het schouwen voorafgaand aan het evenement, intakegesprekken en het verbeteren van de processen. Dit vraagt extra inzet van het personeel, zowel aan de kant van de aanvraag als van het toezicht en de handhaving. Implementatie van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor nieuwbouw Op 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor nieuwbouw in werking getreden. Onduidelijk is wanneer verbouw onder de Wkb wordt ingevoerd. In 2026 gaan we het Wkb-proces (nieuwbouw) evalueren. Dit vraagt extra inzet van de medewerkers. Het (laten) opstellen van het eerste (deel)omgevingsplan Vanaf 2024 werken we met het omgevingsplan. We werken toe naar een gebiedsdekkend omgevingsplan dat voldoet aan de eisen uit de Omgevingswet. Het omgevingsplan vervangt een aantal ruimtelijke plannen, waaronder de bestemmingsplannen en de beheersverordening. In het omgevingsplan staan regels over de gehele fysieke leefomgeving. Daarmee heeft het een bredere reikwijdte dan de ruimtelijke plannen. Het gaat dan bijvoorbeeld om woningbouwlocaties en bedrijventerreinen. Het omgevingsplan is het toetsingskader voor omgevingsvergunningen. Omgevingsvergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven Voor het bouwen/gebruiken van een bouwwerk of het gebruiken van gronden kan een omgevingsvergunning nodig zijn. De omgevingsvergunning kan bestaan uit verschillende activiteiten, bijvoorbeeld bouw, milieu, natuur en gebruik. In tegenstelling tot de verwachtingen bij inwerkingtreding van de Omgevingswet is er nog geen afname te zien in het aantal vergunningaanvragen. Het is nog onduidelijk of dit in de toekomst wel gebeurt. Dit is afhankelijk van de keuzes die wij maken bij de transitie van het omgevingsplan. De aanvragen worden in de meeste gevallen door de gemeente behandeld. De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek (OFGV) behandelen de aanvragen met de activiteit milieu. We houden toezicht op verleende omgevingsvergunningen en waar nodig handhaven we. De OFGV houdt toezicht op de omgevingsvergunningen voor de activiteit milieu en waar nodig handhaven zij. Meldingen behandelen, toezicht houden en handhaven Voor sommige activiteiten onder de Omgevingswet moet een melding gedaan worden in plaats van een vergunningaanvraag. De meldingen worden behandeld door de gemeente of de Omgevingsdienst (OFGV). Het toezicht en de handhaving ligt bij de gemeente of de OFGV. In het kader van de Wkb houdt de kwaliteitsborger toezicht als het gaat om nieuwbouw. Toezicht en handhaving De boa's houden toezicht en handhaven wanneer nodig op activiteiten die de leefbaarheid aantasten. Openbare orde ligt bij de politie. De boa's en politie werken nauw samen om te zorgen dat de Noordoostpolder veilig blijft. In dit kader is op basis van de aangenomen motie 2025-07-14r Toezicht en handhaving huisvesting arbeidsmigranten extra capaciteit opgenomen zodat de huisvestingslocaties van arbeidsmigranten categorie I, II en III jaarlijks gecontroleerd kunnen worden op naleving van de vergunning. |