Programma's

Fysieke Leefomgeving

Programma omschrijving

Dit programma gaat over de zorg voor de fysieke leefomgeving.

Programma doelstelling

Een bruisende, veilige en duurzame leefomgeving.

Portefeuillehouder

Portefeuille

Roger de Groot

Openbare orde en veiligheid  
IGW

Toon van Steen

Bouwen en Wonen  
Ruimtelijke Ordening  
Vernieuwing wijken en dorpen  
Grondbeleid & grondexploitaties  
Stadshart Emmeloord  
Programma Omgevingswet  
Project Dokter Jansenpark

Hans Wijnants

Toezicht en handhaving  
Project Zorgplein  

René van Amersfoort

Energie, duurzaamheid, milieu en afval  
Mobiliteit & infrastructuur  
Beheer en onderhoud openbare ruimte

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?

Leefbaarheid en Wonen
We laten het bouwen van woningen hand in hand gaan met het investeren in de leefbaarheid. Dit betekent het verbeteren van de kwaliteit in zowel het ruimtelijk, fysieke als sociale domein. We doen dit niet alleen in de nieuwe woonomgeving, maar ook in de bestaande.  

We werken daarom, het komende jaar en de jaren erna, aan:  
-    een passend, toekomstbestendig en inclusief woningaanbod;
-    het verbeteren van de bereikbaarheid;  
-    het stimuleren van nieuwe vormen van mobiliteit;   
-    het versterken van (innovatief) (agrarisch) ondernemerschap;   
-    de (maatschappelijke) voorzieningen toegankelijk, nabij en bereikbaar;  
-    erfgoed nu en straks beleefbaar te maken en   
-    het actief uit (laten) breiden van de vrijetijdseconomie (cultuur, recreatie en toerisme).  

We werken met de Strategische Agenda Flevoland aan regionale opgaven
De komende jaren willen het Rijk en alle Flevolandse overheden langdurig samenwerken aan verschillende regionale opgaven. De Strategische Agenda Flevoland (SAF) is hier de basis voor. Hierin zijn de opgaven beschreven en zijn afspraken gemaakt over hoe Rijk en regio het samen willen aanpakken. Deze afspraken ondersteunen en versterken elkaar. De SAF zal regelmatig vernieuwd worden met nieuwe resultaten en afspraken, waarbij we ons richten op drie pijlers: Vitale steden en dorpen, Toekomstbestendige regionale economie en Robuust natuurlijk fundament. We proberen gezamenlijk te werken naar keuzes binnen de provincie zodat we met steun van het Rijk kunnen werken aan een toekomstbestendige ruimtelijke ontwikkeling van Flevoland.

Klimaatverandering
Het klimaat verandert. Dit betekent in de toekomst: hogere temperaturen, een sneller stijgende zeespiegel, nattere winters, heftigere buien en kans op drogere zomers. De kans op wateroverlast en gezondheidsproblemen door oververhitting, neemt dan toe. We willen onze inwoners ook in de toekomst laten wonen en werken in een veilige, gezonde én groene omgeving. Dit vraagt een klimaatbestendige inrichting in nieuwe en bestaande wijken, maar dit geldt ook voor ons landelijk gebied; meer ruimte voor water en groen. Bij aanleg en het toekomstig beheer en onderhoud zijn daarvoor extra maatregelen nodig. We werken toe naar een duurzaam woon- en leefklimaat en een vitaal krachtige natuur.

Water- en bodemsturend
Inmiddels loopt ons water- en bodemsysteem tegen haar grenzen aan. Het vraagt om een samenhangende aanpak bij het omgaan met wateroverlast en droogte. We moeten water meer de ruimte geven en inzetten op stedelijk groen door de bodem zo weinig mogelijk af te dekken en te zorgen voor een goede bodemkwaliteit. We sturen op water en bodem. Om daaraan de gevraagde sturing te geven heeft het Rijk de “Maatlat voor een klimaat adaptieve groene gebouwde omgeving” opgesteld. Deze maatlat geeft aan overheden en de bouwsector duidelijkheid over hoe we klimaatbestendig moeten bouwen in het veranderende klimaat. Voor nu is de maatlat nog geen wettelijke verplichting, maar het Rijk verkent de mogelijkheden voor een juridische borging.

Energietransitie
Vanuit het Klimaatakkoord zetten we ons in om de energietransitie plaats te laten vinden. Doel is het reduceren van CO2 uitstoot. Congestie op het elektriciteitsnet vergroot deze uitdaging. Vooral bedrijven hebben hier last van. Sommige bedrijven proberen door innovaties en experimenten de toenemende druk op de beschikbare netcapaciteit het hoofd te bieden. Zij vragen daarbij medewerking van de gemeente. Dit is vaak nieuw terrein waar nog geen beleid voor bestaat. Netbeheerders werken tegelijkertijd aan het vergroten van de netcapaciteit, onder andere door extra infrastructuur aan te leggen. Voorbeelden zijn de verzwaring aan het middenspanningsnet door Liander en de plannen van het ministerie van EZK en TenneT voor extra hoogspanningslijnen van en naar het verdeelstation Ens.

De betaalbaarheid van energie kan zorgen voor onzekerheid bij huishoudens, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Energie besparen, overstappen op duurzame bronnen en innovatie zijn oplossingen, maar deze zijn vaak lastig financierbaar. Het Rijk heeft hier instrumentarium en middelen voor, zoals het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) als onderdeel van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Hierdoor groeit het takenpakket van de gemeente. Het rijksbeleid is weinig consistent. Daardoor is het voor zowel particulieren als ondernemers moeilijk om investeringsbeslissingen te nemen voor verduurzaming. Maar die stappen moeten wel snel gezet worden om de doelen voor 2050 te halen.

Door krapte op de arbeidsmarkt blijkt de energietransitie een extra grote uitdaging. Juist bij beroepen gekoppeld aan de overgang naar schonere energie is het moeilijk om aan personeel te komen. Dit geldt vooral voor technisch personeel bij netbeheerders en bedrijven die de transitie moeten uitvoeren. Ook bij adviesbureaus en overheden is het moeilijk om de benodigde vacatures in te vullen. Hierdoor staan ambities en doelstellingen onder druk en kunnen projecten vertraging op lopen.

Verder neemt het aandeel elektrische auto's toe. Daarbij ontstaan betere ontwikkelingen in thuisbatterijen. Of en hoe het afschaffen van de saldering effect gaat hebben op de elektrische automarkt is een ontwikkeling die moeilijk te voorspellen is.

Circulaire economie
Het Rijk streeft naar een volledig circulaire economie in 2050, met als tussendoel 50% minder verbruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen) in 2030. Onze provincie wil dat Flevoland in 2030 bekend staat als grondstoffenleverancier voor de circulaire economie. Om deze doelen te bereiken, komen er landelijke en provinciale transitieagenda’s met concrete programma’s op het gebied van biomassa & voedsel, kunststoffen, maakindustrie, bouw en consumptiegoederen. Zoals vastgesteld in het programma Klimaat & Energie, omarmt de gemeente Noordoostpolder de ambitie van het Rijk om in 2050 100% circulair te zijn.

Meer aandacht voor kwaliteit van de natuur  
Er is steeds meer aandacht voor behoud en versterking van de biodiversiteit. Daarnaast zijn de stikstofopgave en de bodem- en waterkwaliteit aandachtspunten geworden. Niet alleen in de Noordoostpolder, maar ook provinciaal, landelijk en internationaal. Er liggen kansen om de natuur en de biodiversiteit te behouden en versterken. Bijvoorbeeld door meer variatie en meer verbindingen te maken in (openbaar) groen. Daarnaast ontwikkelt de landbouw zich richting een toekomstbestendige bedrijfstak, met aandacht voor het bedrijfsmodel maar ook met aandacht voor een evenwichtig gebruik van natuurlijke bronnen. In de afgelopen jaren zijn programma’s en plannen gemaakt, zoals het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en het Provinciaal Programma Landelijk Gebied (PPLG). Daarbij houden we oog voor de conflicterende belangen van landbouw, natuur, wonen en recreatie.

Omgaan met (drink)waterschaarste
Beschikbaarheid van drinkwater is een randvoorwaarden voor verschillende ontwikkelingen in een gebied. De vraag naar drinkwater neemt toe en nadert de grens van wat beschikbaar is. Ook in de Noordoostpolder knelt de beschikbaarheid van drinkwater met de vraag naar aansluitingen. Vitens hanteert een toetsingskader voor aanvragen van nieuwe of uitgebreide grootzakelijke aansluitingen.  

Op basis van dit kader stelt Vitens vast dat nieuwe aanvragen niet gehonoreerd kunnen worden wanneer ze niet voldoen aan de gestelde criteria. Eén van deze criteria is de beschikbaarheid van voldoende drinkwater. Vitens kan hier momenteel niet aan voldoen, omdat het jaarlijks niet meer grondwater mag onttrekken dan het door de provincie Overijssel vergunde maximumvolume. Om stagnatie in de ontwikkeling van met name de voedselverwerkende industrie te voorkomen, werken provincie Flevoland, Waterschap Zuiderzeeland, Vitens en de gemeenten Urk en Noordoostpolder samen aan een toekomstbestendig watersysteem. Daarbij zoeken zij actief naar alternatieve waterbronnen.

Evenementen
Het aantal festivals neemt landelijk af. Dit komt door de stijgende kosten, tekort aan vrijwilligers en door de afname van het aantal bezoekers. Daarentegen is er steeds meer animo voor deelname aan sportevenementen. Vooral hardloopevenementen, zoals de Fish Potato Run, zien een toename van het aantal deelnemers.

MITC, NLR en Defensie  
Nabij Noordoostpolder stelt Defensie een laagvlieggebied voor helikopters in en een cargo-drone route naar het MITC/NLR. De provincie Flevoland heeft een voorbereidingsbesluit genomen en heeft daarmee de belangen van Defensie en de ruimte voor MITC gewaarborgd. Ontwikkelingen binnen het luchtruim voor het NLR/Defensie moeten daardoor worden afgestemd met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Defensie en de provincie Flevoland.

Wat zijn onze reguliere taken?

Huisvestingsverordening
Een huisvestingsverordening wordt veel ingezet door gemeenten om de mate van urgentie van woningzoekenden te bepalen en huurwoningen tot een bepaalde huurprijsgrens toe te wijzen. Daarnaast kunnen we de Huisvestingsverordening gebruiken voor het vaststellen van een opkoopbescherming en voor het regelen van voorrang op de woningmarkt voor bepaalde beroepsgroepen. Er moeten hierover nog diverse bestuurlijke keuzes gemaakt worden.

Prestatieafspraken maken met woningcorporaties
We evalueren de huidige prestatieafspraken en maken nieuwe prestatieafspraken met woningcorporaties in 2026 over de uitvoering van het woonbeleid. De te maken prestatieafspraken gaan over kwaliteit, kwantiteit, betaalbaarheid, duurzaamheid, bijzondere doelgroepen en leefbaarheid. De afspraken maken onderdeel uit van de versnellingsagenda (betaalbare) woningbouw. Bovendien werken we samen met Mercatus aan een hoofdlijnenakkoord waarin gemeente Noordoostpolder en woningcorporatie Mercatus concrete afspraken maken over nog te bouwen woningen voor de komende tien jaar. Dit zal dienen als een bijlage bij de prestatieafspraken. Ook de Nationale Prestatieafspraken (NPA) dienen als grondslag. De NPA zijn landelijke doelen die lokaal moeten worden uitgevoerd.

Verstrekken van leningen voor de woningmarkt
We geven een starterslening om bewoners op de woningmarkt te helpen. Zo biedt deze lening starters op de koopwoningmarkt de mogelijkheid om op een verantwoorde manier extra geld te lenen. De starterslening overbrugt het verschil tussen de prijs van het huis en de (eerste) hypotheek bij de bank. Dit maakt onderdeel uit van de Versnellingsagenda (betaalbare) woningbouw.

Inzameling huishoudelijk afval   
Afval van bewoners wordt huis-aan-huis opgehaald. Daarnaast kunnen inwoners hun afval zelf wegbrengen naar de milieustraat. De gemeente biedt deze voorzieningen aan conform de wettelijke taak. Ook de komende jaren streven we naar het verder verminderen van restafval, het  verbeteren van de afvalscheiding en meer grondstoffenhergebruik. De aandacht ligt daarbij op de kwaliteit van ingezamelde deelstromen en circulariteit. Eind 2025 behandelt de gemeenteraad een nieuw beleidsplan inzake het afvalbeheer voor de komende jaren.

Inrichting en beheer openbare ruimte
Groenvoorzieningen, wegen, bruggen, waterpartijen, bossen, riolering en alles wat daarbij hoort (straatverlichting, verkeersborden etc.) zijn onderdelen van de openbare ruimte. De gemeente legt die voorzieningen aan en onderhoudt ze. We kiezen ervoor om nieuwe aanbestedingen eerder vroegtijdig te doen zodat wisselingen en aanpassingen in budget tijdig verwerkt kunnen worden.   

Klimaatveranderingen zorgen voor minder voorspelbare werkzaamheden en kosten. Denk aan extra water geven in lange perioden van droogte, veel of weinig gladheidsbestrijding in de winter, opruimen en herstel van schades aan bomen na een zomerstorm en vertraging in werkzaamheden door langdurig natte weersomstandigheden.

Geografische informatie op orde houden
Wij houden geografische informatie bij. Deze informatie gebruiken we voor besluiten en andere activiteiten. Dat doen wij met digitale plattegronden en luchtfoto’s. Dit gebeurt volgens de wettelijke regels, zoals de Wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) en Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).

Bouw- en woonrijp maken van woningbouwgronden en bedrijventerreinen  
Nieuwe woonwijken en bedrijventerreinen waarvan de grond in ons eigendom is, maken wij klaar om te gebruiken. Dat betekent: grondwerk, (bouw)wegen aanleggen e.d. en in een latere fase: bestrating, verlichting en groen aanleggen.

Gronduitgifte
Voor nieuwe woningbouw en bedrijventerreinen is grond nodig. Grond wordt aangekocht en daarna in kavels verkocht. In de meeste gevallen voert de gemeente deze taak zelf uit; in specifieke situaties wordt dit aan de markt overgelaten en neemt een (project)ontwikkelaar deze rol op zich. In dat geval maken we afspraken over de woningbouwprogrammering, de openbare ruimte etc. en leggen deze afspraken vast in een overeenkomst.

Maatregelen treffen ten behoeve van de verkeersveiligheid
Samen met andere partijen maken we verkeersdeelnemers bewust van veiligheid in het verkeer. Bijvoorbeeld door verkeersexamens voor scholieren met Veilig Verkeer Nederland en overleg met de ouderenbonden. Daarnaast is de gemeente verantwoordelijk voor een veilige inrichting van de infrastructuur en worden er jaarlijks verbeteringen doorgevoerd ten behoeve van de verkeersveiligheid. Ook werken we aan het onderhoud van ons wegennetwerk. Dit jaar starten we met de uitvoering van de eerste werken vanuit het programma Voorzien in Infra.

We blijven ons inzetten voor een veiligere en vlottere N50 (lobby)  
Veel inwoners van de Noordoostpolder maken gebruik van de N50. Het is een van de belangrijkste ontsluitingswegen voor onze gemeente. Er staan zowel verkeersveiligheidsmaatregelen als verbreding naar 2x2 rijstroken op traject Kampen – Kampen Zuid gepland. Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zouden de werkzaamheden op z’n vroegst in 2028 kunnen beginnen, echter zijn er in 2025 financiële tegenslagen die realisatie onzeker maken. In de eerste week van september 2025 heeft minister Tieman van IenW een werkbezoek aan de N50 bij Kampen afgelegd. Dit werkbezoek onderstreept de urgentie van de verkeersveiligheid van de N50. Gezien de blijvende risico’s op onveilige situaties en de groeiende filedruk blijft het zeer wenselijk dat aanpassingen aan de N50 zo snel mogelijk starten. Samen met de provincie en onze DUNK partners blijven we hiervoor actief lobbyen.

We blijven ons inzetten voor veiligere A6 aansluitingen 14 & 15  
Wij gaan er vanuit dat eind 2025 dat de financiële puzzel voor realisatie van aanpassingen aan aansluitingen 14 en met name 15 is gelegd. Mocht dit onverhoopt nog niet rond zijn dan blijven we ons, samen met provincie Flevoland, inspannen om de financiën rond te krijgen.

Regisseren van het lokale veiligheidsbeleid   
Als gemeente regisseren we het veiligheidsbeleid. We werken daarbij nauw samen met partners op het gebied van veiligheid, zorg en ondermijning. Dat doen we lokaal, maar ook in regionaal verband zoals in het Zorg- en Veiligheidshuis, de Veiligheidsregio Flevoland en met het Regionaal Informatie en Expertise Centrum. Met onze eigen boa’s en gebiedsregisseurs hebben we “ogen en oren” in de wijk. We kunnen daardoor snel (signalen van) overlast oppakken en aanpakken. Dat doen we in nauwe samenwerking met de wijkagenten en jongerenwerkers. Doorlopend besteden we aandacht aan preventie, bijvoorbeeld door informatie te geven over woninginbraak of middelengebruik. Indien nodig zetten we het bestuurlijk instrumentarium in om overlast en/of criminaliteit aan te pakken. Op 22 april 2024 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 Dronten, Noordoostpolder en Urk vastgesteld.

Regionale Adaptatie Strategie (RAS)  
Klimaat Adaptief Flevoland (KAF) is een netwerkorganisatie, waarin de zes Flevolandse gemeenten op regionale schaal samenwerken met de provincie, het waterschap, de GGD en Rijkswaterstaat. In dit netwerk versterkt de Regionale Adaptatie Strategie (RAS) de samenwerking in de regio op het gebied van klimaatadaptatie. Voor het leveren van een bijdrage aan een kwalitatieve en gezonde leefomgeving, het voorkomen van wateroverlast, het beperken van schade door verdere bodemdaling, het veilig houden van vitale functies, het creëren van een robuust ecosysteem en een verbeterde gezondheid en veiligheid van de inwoners van Flevoland kunnen gemeentegrens overstijgend zijn, bijvoorbeeld omdat het samenhangt met de regionale watersystemen. De RAS geeft ons bij ruimtelijke ontwikkelingen concrete handvatten mee in lokaal beleid of programma’s, zoals in de Omgevingsvisie, ruimtelijke verordeningen, leidraden en nieuwe werkwijzen. Onze eigen Visie Klimaatadaptatie blijft voor ons leidend, de RAS geeft ons deze beleidsvrijheid voor maatwerk.

Crisisbeheersing  
Onder regie van de veiligheidsregio bevorderen we de fysieke veiligheid van onze inwoners.  
In 2025 is het vernieuwde regionaal crisisplan vastgesteld, deze bepaald samen met het regionaal risicoprofiel en het regionaal beleidsplan de koers en de aandachtspunten voor de Veiligheidsregio Flevoland voor de komende jaren. De Veiligheidsregio Flevoland werkt in 2026 aan vier beleidsdoelen: het versterken van de weerbaarheid van inwoners, toekomstbestendige crisisbeheersing, toekomstbestendige brandweerzorg en een wendbare organisatie door verdere harmonisatie met Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.

Vergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven openbare orde en veiligheid  
We behandelen vergunningen en houden toezicht op naleving van regels die de openbare orde en veiligheid beschermen, zoals de regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de verordening fysieke leefomgeving (Vfl). Ook behandelen we aanvragen voor verschillende soorten activiteiten (evenementen, horeca, etc.). We willen dienstbaar zijn naar organisatoren van evenementen en horecaondernemers. We geven dit vorm door het schouwen voorafgaand aan het evenement, intakegesprekken en het verbeteren van de processen. Dit vraagt extra inzet van het personeel, zowel aan de kant van de aanvraag als van het toezicht en de handhaving.

Implementatie van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor nieuwbouw  
Op 1 januari 2024 is de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) voor nieuwbouw in werking getreden. Onduidelijk is wanneer verbouw onder de Wkb wordt ingevoerd. In 2026 gaan we het Wkb-proces (nieuwbouw) evalueren. Dit vraagt extra inzet van de medewerkers.

Het (laten) opstellen van het eerste (deel)omgevingsplan   
Vanaf 2024 werken we met het omgevingsplan. We werken toe naar een gebiedsdekkend omgevingsplan dat voldoet aan de eisen uit de Omgevingswet. Het omgevingsplan vervangt een aantal ruimtelijke plannen, waaronder de bestemmingsplannen en de beheersverordening. In het omgevingsplan staan regels over de gehele fysieke leefomgeving. Daarmee heeft het een bredere reikwijdte dan de ruimtelijke plannen. Het gaat dan bijvoorbeeld om woningbouwlocaties en bedrijventerreinen. Het omgevingsplan is het toetsingskader voor omgevingsvergunningen.

Omgevingsvergunningen verlenen, toezicht houden en handhaven  
Voor het bouwen/gebruiken van een bouwwerk of het gebruiken van gronden kan een omgevingsvergunning nodig zijn. De omgevingsvergunning kan bestaan uit verschillende activiteiten, bijvoorbeeld bouw, milieu, natuur en gebruik. In tegenstelling tot de verwachtingen bij inwerkingtreding van de Omgevingswet is er nog geen afname te zien in het aantal vergunningaanvragen. Het is nog onduidelijk of dit in de toekomst wel gebeurt. Dit is afhankelijk van de keuzes die wij maken bij de transitie van het omgevingsplan. De aanvragen worden in de meeste gevallen door de gemeente behandeld. De Omgevingsdienst Flevoland, Gooi en Vechtstreek (OFGV) behandelen de aanvragen met de activiteit milieu. We houden toezicht op verleende omgevingsvergunningen en waar nodig handhaven we. De OFGV houdt toezicht op de omgevingsvergunningen voor de activiteit milieu en waar nodig handhaven zij.

Meldingen behandelen, toezicht houden en handhaven   
Voor sommige activiteiten onder de Omgevingswet moet een melding gedaan worden in plaats van een vergunningaanvraag. De meldingen worden behandeld door de gemeente of de Omgevingsdienst (OFGV). Het toezicht en de handhaving ligt bij de gemeente of de OFGV. In het kader van de Wkb houdt de kwaliteitsborger toezicht als het gaat om nieuwbouw.  

Toezicht en handhaving   
De boa's houden toezicht en handhaven wanneer nodig op activiteiten die de leefbaarheid aantasten. Openbare orde ligt bij de politie. De boa's en politie werken nauw samen om te zorgen dat de Noordoostpolder veilig blijft. In dit kader is op basis van de aangenomen motie 2025-07-14r Toezicht en handhaving huisvesting arbeidsmigranten extra capaciteit opgenomen zodat de huisvestingslocaties van arbeidsmigranten categorie I, II en III jaarlijks gecontroleerd kunnen worden op naleving van de vergunning.

Beleidsreferenties

DNA voor de dorpen
Beleid arbeidsmigranten Noordoostpolder

Omgevingsvisie Noordoostpolder
DNA Emmeloord
Woonvisie Noordoostpolder: Kansen Grijpen
Prestatieafspraken over sociale huurwoningen
Strategische Opgaven en Strategische Koers Omgevingsvisie
Verkenning groeiambitie Noordoostpolder
Regionale Veiligheidsstrategie Midden-Nederland 2023-2026
Beleidsplan Openbare Ruimte 2014-2024 (BOR), met aanvulling van 2021
Visie op detailhandelsstructuur
Mobiliteitsvisie 2025
Mobiliteitsplan 2030
Watertakenplan 2019-2024
Koersdocument ‘Op naar 60 kg restafval in 2025’
Integraal Veiligheidsbeleid Dronten, Noordoostpolder en Urk 2024-2027
Regionaal Beleidsplan 2021-2024 veiligheidsregio’s Flevoland en Gooi & Vechtstreek
Managementplan Werelderfgoed Schokland en omgeving 2020-2025
Erfgoednota 2013-2023
Visiedocument Noordoostpolder Energieneutraal
RES 1.0 Flevoland Energie met beleid
Nota Verbonden Partijen
Nota Regionale Samenwerking en Public Affairs
Transitievisie Warmte
Beleidskader Zon in de polder (partiele herziening structuurvisie)
Beleidsprogramma Leefbaarheid en Wonen
Beleidsprogramma Klimaat en Energie
Ontwikkelperspectief Noordoostpolder 2025-2035
Woonbehoefteonderzoek Noordoostpolder 2024-2035
Visie voorzien in Infra 2025
Versnellingsagenda wonen 2025
Visie op asiel, migratie en integratie
Beleidsplan Openbare Ruimte 2025-2035

Verbonden partijen

GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek

GR Veiligheidsregio Flevoland

Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.

Lasten, baten en saldo

x € 1.000

82.294

41,1%

52.307

23,3%

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2025 10:07:22 met de export van 11/14/2025 08:39:10