Wat zijn onze ambities? |
|---|
Ambitie 1. We maken werk van wonen |
De Noordoostpolder is klaar voor groei en daar bieden we ruimte aan. We werken toe naar een woningmarkt met een goed evenwicht tussen vraag en aanbod, in alle dorpen en in Emmeloord. Niet alleen in het aantal woningen, maar ook in variatie. Zo is er voldoende aanbod voor verschillende doelgroepen en stimuleren we de doorstroming. Een goede mix van woningen in dorpen en wijken versterkt de leefbaarheid. We willen dat woningen duurzaam en levensloopbestendig zijn en dat ze in een groene, gezonde en klimaatbestendige leefomgeving staan. |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
1.1 We dragen de woonwagenstandplaatsen over |
Na vaststelling van het beleid gaan we de bestaande woonwagenlocaties normaliseren en dragen we het over aan Mercatus. Dit betekent dat we de komende twee jaren extra inzet moeten plegen op aspecten van veiligheid, bedrijvigheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. |
1.2 We bieden ruimte om woningen te bouwen |
Door middel van de Versnellingsagenda (betaalbare) woningbouw Noordoostpolder is het de bedoeling om de betaalbaarheid, beschikbaarheid en kwaliteit van de woningen in Noordoostpolder te bevorderen. Dit sluit in zijn geheel aan op de strategische doelen van de Omgevingsvisie. Sinds 2022 zijn er 641 woningen gerealiseerd. In 2026 werken we door aan de opgaven die zijn opgenomen in planning van de versnellingsagenda. Hierbij kan gedacht worden aan de zachte plannen die omgezet gaan worden naar harde plannen. We gebruiken als middel de recent woonbehoefteonderzoek en de ontwikkellocaties woningbouw 2025-2035 om per plan een passende verdeling van het aantal en de typen woningen te maken. Op deze manier hebben we goed in beeld in welke richting we elke kern willen uitbreiden en waar mogelijkheden voor inbreiding zijn. We bieden ruimte voor het realiseren van nieuwe wooninitiatieven waaronder CPO-projecten in de uitbreidingen van Bant, Creil, Emmeloord, Luttelgeest, Marknesse. |
1.3 We voeren de uitvoeringsagenda wonen en zorg uit |
We gaan aan de slag met de acties in de Uitvoeringsagenda wonen en zorg die in 2025 is vastgesteld met betrokken partijen zoals zorgpartijen en Mercatus. Het gaat daarbij om acties zoals verbetering van de samenwerking, plannen opstellen voor (zorg)geschikte woningen en de monitoring van de uitvoeringsagenda. |
1.4 We stellen een Volkshuisvestingsprogramma op |
Het Volkshuisvestingsprogramma is een verplicht programma vanuit de Wet Versterking regie Volkshuisvesting. Deze wet is nog niet vastgesteld en zal bij vaststelling het programma verplichten. We gaan aan de slag met het opstellen en uitwerken van dit programma. Het programma vervangt de huidige woonvisie. |
1.5 We zorgen voor een nette, veilige en groen openbare ruimte |
We beheren een groot areaal aan openbaar groen. In het (vernieuwde) Beleidsplan Openbare Ruimte is vastgelegd op welk onderhoudsniveau we het groen beheren, zoals gazons, beplanting langs voetpaden en bomen. De kosten voor reguliere werkzaamheden nemen toe, bijvoorbeeld voor het snoeien van bomen, maaien van sloten, bermen en taluds, en het onderhoud van stranden. |
1.6 We herstellen wegbeplanting na essentaksterfte |
Veel essen langs buitenwegen zijn aangetast door essentaksterfte en moeten worden gekapt en vervangen. Eerdere herplantingen zijn deels uitgevoerd, maar nog niet overal. Voor de aanpak van resterende locaties is van 2026 tot en met 2029 jaarlijks € 150.000 nodig. Dit is opgenomen in de perspectiefnota. |
1.7 We leggen de gemeentetuin aan |
Het terrein/entree bij het gemeentehuis krijgt een groene en biodiverse herinrichting ter vervanging van de huidige sobere, versteende uitstraling. Voor de uitvoering is een bedrag van € 190.000 beschikbaar gesteld. Voor de realisatie van de gemeentetuin worden vooral lokale partijen ingezet. |
1.8 We stellen een Meerjareninvesteringsplan openbaar groen op |
We brengen we in kaart welke investeringen er in de toekomst nodig zijn om verouderd groen te vervangen, biodiversiteit te versterken en beter in te spelen op klimaatverandering. Voor het opstellen van dit plan zijn middelen beschikbaar gesteld in de perspectiefnota 2026-2029. |
Wat zijn onze ambities? |
Ambitie 2. Veilige wegen en goede bereikbaarheid |
Veilige buitenwegen en goede bereikbaarheid zijn onze doelen voor de komende 10 jaar. We willen dat de Noordoostpolder beter bereikbaar wordt, in alle vormen. |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
2.1 We werken mee aan de realisatie van de Spuiweg |
In 2026 en de jaren erna wordt de Spuiweg verder voorbereid. Samen met gemeente Urk werken we daaraan mee. |
2.2 We renoveren en versterken de Kadoelerbrug |
We starten in 2026 met de daadwerkelijke renovatiewerkzaamheden. |
2.3 We brengen de Lelylijn dichterbij door het meewerken aan het Masterplan |
Noordoostpolder participeert actief in de projectorganisatie vanuit het Ministerie I&W, die de Lelylijn onderzoekt. We blijven, ondanks de tegenslagen in 2025, actief deelnemen in deze projectorganisatie om zo de Lelylijn te realiseren met een station in Emmeloord. Het opstellen en afronden van een Masterplan in 2026 is daarvoor essentieel. Daarbij moet en wordt nauw afgestemd met de planvorming rondom de 380kV hoogspanningslijn. |
2.4 We gaan verder met het uitvoeringplan Mobiliteitsplan 2030 |
In 2026 gaan we voortvarend verder met het vastgestelde uitvoeringsplan. We richten de Scandinaviëlaan en het traject Europalaan – Zwin in als gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur. Op verschillende buitenwegen verlagen we de snelheid naar 60 km/uur en passen de weginrichting hierop aan. Verder starten de voorbereidingen van andere buitenwegen zoals de Luttelgeesterweg en Noordermiddenweg. |
2.5 We boren extra subsidiekranen aan voor het verder vergroten van de verkeersveiligheid |
Het budget vanuit het coalitieakkoord voor Veilige buitenwegen zetten we in voor diverse verkeersveiligheidsmaatregelen op de buitenwegen. We benutten subsidies vanuit het Rijk en provincie Flevoland voor verkeersveiligheidsmaatregelen, boven op de plannen uit het Mobiliteitsplan. Specifiek richten we ons op de SPV middelen die het Rijk beschikbaar stelt als 50% subsidie voor verkeersveiligheidsmaatregelen. Onze eigen 50% dekken we via de slimme inzet van onderhoudsmiddelen en de beschikbaar gestelde middelen in de perspectiefnota. We maken zoveel mogelijk werk met werk: we koppelen verkeersveiligheidsmaatregelen aan maatregelen vanuit het Mobiliteitsplan 2030 en het groot onderhoud van de wegen. |
2.6 We starten met Voorzien in infra |
Na de vaststelling van de vervangingsstrategie en het uitvoeringsplan Voorzien in infra in 2025, starten we in 2026 met de eerste vervangingen van wegen en kleine civiele kunstwerken. Daarnaast voeren we levensduur verlengend onderhoud uit, waarmee we de levensduur van bestaande infrastructuur met jaren kunnen verlengen. Zo houden we onze infrastructuur veilig en beschikbaar. Voor het maken van onderbouwde keuzes en de programmering maken we gebruik van de methodiek van Assetmanagement. |
2.7 We onderzoeken de mogelijkheden tot verbetering van het busstation |
Gezamenlijk met provincie Flevoland zijn we in 2025 begonnen met het onderzoeken hoe we het busstation in Emmeloord meer toegankelijk kunnen maken en door kunnen ontwikkelen tot één van de grotere centrumhubs in Flevoland. Maatregelen om de functionele en stedelijke kwaliteit van het busstation te vergroten worden in beeld gebracht. In 2026 zal de bestuurlijke keuze worden gemaakt welke variant mogelijk uitgevoerd kan worden. |
2.8 We werken aan een hoogwaardige fietsroute Urk – Emmeloord - Marknesse |
Samen met provincie Flevoland en gemeente Urk werken we aan een hoogwaardige fietsroute tussen Urk-Emmeloord-Marknesse. We maken, samen met de provincie, concreet welke aanpassingen binnen de bebouwde kom in Emmeloord en Marknesse nodig zijn om de hoogwaardige fietsroute te realiseren. Dit doen we op basis van de in 2025 gesloten intentieovereenkomst. |
2.9 We werken vervolgacties van geactualiseerde parkeerbeleid verder uit |
De uitkomsten van diverse vervolgonderzoeken volgend uit het aangenomen parkeerbeleid 2025 worden in 2026 voorgelegd voor besluitvorming. Dit gaat dan over uit deze onderzoeken voortkomende maatregelopties omtrent o.a. een parkeerverwijssysteem en fietsstimulerings-maatregelen. |
2.10 We renoveren de Kamperbrug |
De beweegbare brug in de Kamperweg te Emmeloord gaan we renoveren in 2028. We starten met de technische voorbereiding en aanbesteding eind 2026. Door het renoveren en vervangen van delen van de constructie is de brug weer veilig en beschikbaar voor de komende jaren. |
2.11 We werken aan de uitwerking van een Bestuursovereenkomst (BOK) wegen |
We werken samen met provincie Flevoland aan een overeenkomst om een aantal weggedeelten over te dragen richting gemeente Noordoostpolder op basis van een bestuursovereenkomst. We kunnen dan sturen op een meer passende snelheid en vormgeving van wegen in een aantal dorpen. De dringende wens voor rondwegen bij Ens en Marknesse is kenbaar gemaakt bij de Provincie. Daarnaast maken we afspraken over compensatie van onderhoudslasten bij de overdracht van wegen aan de gemeente. |
2.12 We onderzoeken de verkeersstructuur Marknesse en Ens |
Parallel aan gemaakte en nader uit te werken afspraken over de overdracht van enkele provinciale weggedeelten onderzoeken we samen met de provincie de benodigde (toekomstbestendige) verkeersstructuur in Ens & Marknesse. Specifiek voor Ens is deze vereist voordat wij ook de Baan door Ens zouden kunnen overnemen. |
2.13 We komen met een ontwerp en raming voor de Espelerlaan |
We werken een ontwerp uit voor de Espelerlaan op het traject vanaf de Espelerweg tot aan de KJ-straat. Dit doen we op basis van de vastgestelde kaders in het Mobiliteitsplan 2030. Met aanvullingen vanuit de ontwikkeling van de VO-Campus, appartementen Meldestraat, Rozenwijk en de verdere ontwikkeling van Emmelhage fase 4 en verder. Op basis van het ontwerp volgt een raming en wordt de gemeenteraad betrokken. |
Wat zijn onze ambities? |
Ambitie 3. Een bruisend Noordoostpolder |
De Noordoostpolder ontwikkelt zich verder tot een bruisend gebied waar genoeg te beleven is voor jong en oud. Dorpen kunnen en willen zelf veel doen om de leefbaarheid te behouden en te versterken. |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
(nieuw) |
Alle activiteiten behorende bij de ambitie Een bruisend Noordoostpolder zijn opgenomen binnen Programma 3. |
Wat zijn onze ambities? |
Ambitie 4. Duurzamer, groener en schoner |
We gaan door met verduurzaming. Dat doen we samen met onze inwoners en ondernemers. Ons uitgangspunt is ‘haalbaar en betaalbaar voor iedereen.’ |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
4.1 We zetten ons in voor een toekomstbestendig watersysteem |
Begin 2023 gaf Vitens aan dat er in Noordelijk Flevoland onvoldoende drinkwater beschikbaar is om nieuwe grootzakelijke aansluitingen, met name in de voedselverwerkende industrie te realiseren. Tegelijkertijd ontstaan er knelpunten in de capaciteit van de afvalwaterverwerking, wat de ontwikkeling van woningbouw en economische groei belemmert. Om deze watercongestie op korte termijn aan te pakken zijn de provincie Flevoland, Waterschap Zuiderzeeland, Vitens en de gemeenten Urk en Noordoostpolder een gezamenlijk gebiedsproces gestart. Op basis van een vastgesteld Plan van Aanpak voeren zij gezamenlijk maatregelen uit in 2026 en verder, waarbij verantwoordelijkheden, budget en planning zijn vastgesteld. Het uiteindelijke doel is om via samenwerking een toekomstbestendig watersysteem te realiseren en zo een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven te blijven creëren. |
4.2 We versterken de natuur en biodiversiteit |
Wij brengen de huidige groenverbindingen in kaart waardoor wij meer inzicht krijgen in de kwaliteit en kwantiteit van de natuur. Verder onderzoeken we hoe we slim gebruik kunnen maken van subsidies en actief kunnen samenwerken met andere partijen om zo de natuur en biodiversiteit te stimuleren. |
4.3 We geven uitvoering aan klimaatadaptieve maatregelen |
We gaan door met de uitvoering van klimaatadaptieve projecten in een aantal straten door regenwater af te koppelen van het gemengde rioleringsstelsel en de bestaande woonomgeving meer groen in te richten. Daarmee geven wij uitvoering aan een groene, gezonde en klimaatbestendige leefomgeving. De uitvoering wordt o.a. middels een rijkssubsidie gefinancierd. De uitvoering loopt tot uiterlijk eind 2027. Samen met de DUN-gemeenten en Waterschap Zuiderzeeland wordt een subsidieregeling opgesteld dat onderdeel uitmaakt van de Regio Deal Regio Zwolle vijfde tranche. De subsidieregeling is gericht op het stimuleren van klimaatadaptieve maatregelen door inwoners en ondernemers. |
4.4 We stellen een Omgevingsprogramma Energietransitie op |
We geven invulling aan de strategische doelen uit het programma Klimaat & Energie. De raad heeft in het ambitiedocument Energietransitie verdere kaders vastgesteld. Binnen deze kaders werken we operationele doelen en concrete inspanningen en projecten uit. We verwerken de aanpak in een omgevingsprogramma energietransitie. Op deze manier borgen we participatie en zorgen we dat het effect op de leefomgeving goed gewaarborgd is. |
4.5 We stellen een Warmteprogramma op als doorontwikkeling van Transitievisie warmte |
We leggen uiterlijk eind 2026 in een warmteprogramma vast welke wijken, buurten en dorpskernen voor 2035 van het aardgas afgaan en op welke manier dit gaat gebeuren. De basis voor het opstellen van dit warmteprogramma zijn onze Transitievisie Warmte, de handreiking Warmteprogramma van het Rijk en aanvullende lokale onderzoeken die op dit moment worden uitgevoerd. Voorbeelden van deze onderzoeken zijn: het bronnenonderzoek, het onderzoek naar betaalbaarheid van de warmtetransitie, het onderzoek naar gebouwtypologie en het onderzoek naar energie labels. Het Warmteprogramma wordt onderdeel van het Omgevingsprogramma Energietransitie (4.4). |
4.6 We voeren het Nationaal isolatie programma uit |
We geven uitvoering aan de lokale aanpak isolatie onder het Rijks’ NIP-programma, waarvoor we een specifieke uitkering hebben ontvangen. De uitvoering van het plan is gestart in 2025. We richten ons daarbij eerst op woningen met een laag energielabel en inwoners die mogelijk ook met energiearmoede te maken hebben. Het doel is om het energieverbruik van te verlagen met een lagere energierekening en beter wooncomfort als gevolg. Het Nationaal Isolatie Programma loopt tot en met 2030. |
4.7 We zoeken de balans tussen isolatie en soortenbescherming |
Als gemeente staan we voor de opgave om woningen te isoleren. Tegelijkertijd kunnen isolatiemaatregelen in de gebouwde omgeving invloed hebben op de bescherming van flora en fauna. Het verstoren of doden van beschermde dieren, evenals het verwijderen van een verblijfplaats is onder de Omgevingswet niet toegestaan. Om hiermee zorgvuldig om te gaan, verkennen we samen met Flevolandse gemeenten en de provincie de mogelijkheden voor een soorten-managementplan (SMP), waarin beheermaatregelen worden beschreven om met oog voor flora en fauna te isoleren. Daarmee kunnen op gebiedsniveau maatregelen getroffen worden die de verduurzaming van de gebouwde omgeving mogelijk maken, met aandacht voor soortenbescherming. |
4.8 We gaan energiearmoede tegen |
We gaan energiearmoede tegen door de specifieke uitkering Energiearmoede van het Rijk in te zetten. Inwoners met een laag inkomen en hoge energielasten worden ondersteund door verschillende subsidie-instrumenten. We gaan met onze Energiebus de wijken en dorpen in om bij de mensen thuis energiebesparende maatregelen toe te passen en maatwerkadvies te geven. Door deze persoonlijke aanpak zijn we beter in staat om met de bewoners gericht aan de slag te gaan met grotere isolatiemaatregelen. Hiervoor wordt een gemeentelijke subsidie beschikbaar gesteld. |
4.9 We gaan verder met Nagele in Balans |
We gaan verder met de proeftuin aardgasvrije wijk Nagele en bieden actief ondersteuning om de proeftuin tot een succes te maken. Het huidige pilotproject zal aangepast moeten worden om de energieprestatie –en daarmee de exploitatie- sterk te verbeteren. We zetten ons in om dit mogelijk te maken. Daarnaast wordt samen met Energiek Nagele en inwoners de verschillende voorliggende opties hoe Nagele aardgasvrij kan worden verder uitgewerkt. |
4.10 We zetten in op een robuust energiesysteem |
We zetten ons in voor het beperken van netcongestie, daarom zetten we ons in voor de verzwaring van het elektriciteitsnet. We blijven daarom in gesprek met het Rijk, provincie en netbeheerders om de belangen van onze inwoners en ondernemers te behartigen. Dit doen we onder andere via het Energy Board Flevoland, Actieplan Noordelijk Flevoland en een actieve bijdrage aan het provinciaal meerjarenprogramma energie en klimaat (pMIEK). |
4.11 We zetten in op zorgvuldig inpassen van nieuwe hoogspanningsverbindingen |
We onderschrijven de nut en noodzaak van een toekomstbestendige energie infrastructuur, echter constateren wij ook dat de impact van bepaalde trajecten groot is op onze gemeente. Het Rijk is bevoegd gezag voor de inpassing van de 380kV. Echter heeft de inpassing onze nadrukkelijke aandacht. We zetten ons ervoor in dat de kenmerkende eigenschappen en het karakter van de Noordoostpolder en het Unesco Werelderfgoed Schokland en omgeving behouden blijven. Voorwaarde is bovendien dat toekomstige stedelijke ontwikkelingen en belangrijke gebiedsontwikkelingen zoals een Lelylijn niet worden beperkt en dat waterkeringen zo min mogelijk worden doorkruist. |
4.12 We stimuleren lokale energiehubs |
Netcongestie schaadt de economie en kan gebiedsontwikkelingen vertragen. We stimuleren lokale pilots en experimenten in de vorm van energiehubs. Om initiatieven op gang te helpen zetten we een aanjager in, die aan de slag gaat op een aantal bedrijventerreinen in Emmeloord en in de dorpen. Het is bovendien gewenst dat naast bedrijven ook bewoners en het omliggende landelijk gebied meedoen. Het doel is om 3 pilots te activeren en uiteindelijk energy hubs te ontwikkelen. |
4.13 We ondersteunen de doorontwikkeling van Netwerk Energieneutraal |
We ondersteunen het Netwerk Energieneutraal. De signalen vanuit het Netwerk Energieneutraal zijn dat hernieuwde energie, herijking en doorontwikkeling noodzakelijk zijn. Als gemeente ondersteunen we de inzet van een kwartiermaker die een evaluatie uitvoert en onderzoekt op welke manier het Netwerk Energieneutraal het beste ingezet kan worden. Op basis van de aanbevelingen van deze evaluatie wordt de doorontwikkeling van het Netwerk Energieneutraal ondersteund. |
4.14 We betrekken de samenleving bij Klimaat en Energie doelstellingen |
We organiseren een aantal activiteiten waarbij we inwoners, bedrijven en scholen en andere maatschappelijke organisaties betrekken. Deze activiteiten hebben als doel bewustwording over de transities rondom klimaat en energie te vergroten. Voorbeelden van activiteiten zijn de klimaatweek (met klimaatmarkt) in november en de Young Solar Challenge in mei. |
4.15 We zetten het Duurzaamheidsfonds actief in |
De middelen die in het fonds vloeien vanuit de productie en opslag van duurzame energie, zetten we in om lokale initiatieven en projecten te ondersteunen. |
4.16 We werken aan een uitvoeringsplan voor circulaire economie |
We werken aan het Ambitiedocument ‘Circulair en Verantwoord Gebruik van Materialen en Grondstoffen’, waarin we per thema de ambities en maatregelen uitwerken. Op basis van het ambitiedocument stellen wij in 2026 vervolgens een uitvoeringsplan op, waarmee we aan de slag gaan. |
4.17 We verduurzamen ons maatschappelijk vastgoed |
We werken proactief aan een routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed inclusief scenario’s voor de gehele maatschappelijk vastgoedportefeuille. Aan de hand van de afwegingen en besluiten vanuit het beleidsprogramma Klimaat & Energie, zal de routekaart verduurzaming en bijbehorende investeringskosten verduurzaming verder inhoudelijk worden uitgelijnd. |
4.18 We geven uitvoering aan vier werkpakketten in het gebiedsproces bodemdaling |
Door het in uitvoering brengen van een viertal werkpakketten willen wij meer inzicht krijgen in kansen en bedreigingen in onze bodemdalingsgebieden. We werken de volgende pakketten uit:
Naast bovenstaande werkpakketten neemt het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zelf een vijfde werkpakket voor eigen rekening om de afwaardering van de agrarische gronden in bodemdalingsgebieden in beeld te brengen. |
Wat zijn onze ambities? |
Ambitie 5. We houden de Noordoostpolder veilig |
Iedereen in de Noordoostpolder heeft recht op veiligheid: achter de voordeur en in de openbare ruimte. We willen dat onze inwoners zich veilig voelen en veilig zijn in de Noordoostpolder. |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
5.1 We zetten in op bestrijding van ondermijning |
Onze inzet op gebied van het bestrijden van ondermijnende criminaliteit heeft ertoe geleid dat diverse zaken in beeld gekomen zijn. Het in beeld brengen van de uitdagingen op het gebied van georganiseerde criminaliteit breiden wij uit door bijvoorbeeld slimmer en data gedreven samen te werken, intensievere controles uit te voeren en het gebruik maken van digitale ondersteuningsmiddelen. Daarnaast willen wij door middel van een nieuwe OOV/handhavingsjurist nog daadkrachtiger optreden vanuit de gemeentelijke bevoegdheden en het bestuurlijk instrumentarium. De algemene plaatselijke verordening en een aantal beleidsdocumenten behoeven daartoe actualisatie. We hebben een eerste aanzet gedaan tot intensievere samenwerking op het gebied van de aanpak van ondermijning met buurgemeenten Dronten en Urk. Als voorbeeld noemen we een gezamenlijke BOA-toezichthouder bijeenkomst. Daar willen we de komende tijd op doorbouwen. De recent ondertekende Flevolandse norm geeft daarbij richting. |
5.2 We trainen interne en externe collega’s op mensenhandel, radicalisering en jeugd |
Het intensief samenwerken en het versterken van de relatie met ketenpartners leidt ertoe dat de aanpak die de gemeente kan bieden op gebied van zorg en veiligheid effectief wordt ingezet. Boven op de zaken waarop de laatste jaren is geïnvesteerd, zoals de persoonsgerichte aanpak, versterken we nu ook de focus op de aanpak op gebied van mensenhandel, radicalisering en jeugd. Dit doen wij onder andere door middel van het trainen van interne en externe collega's die betrokken zijn bij deze onderwerpen en het invoeren van meldroutes. |
5.3 We verbeteren de digitale weerbaarheid van onze inwoners |
Digitale veiligheid en cybercriminaliteit is een snel ontwikkelend domein binnen de wereld van openbare orde en veiligheid die vol uitdagingen zit. Dader en slachtoffers hoeven niet meer in elkaars fysieke leefomgeving te komen en ontwikkelingen op digitaal gebied vinden dagelijks plaats. Met diverse campagnes zetten wij ons in op digitale weerbaarheid en onderzoeken wij welke middelen de gemeente kan inzetten tegen daders. Daarnaast bereiden wij ons samen met andere gemeentes in Midden-Nederland voor op mogelijke digitale crisis. |
5.4 De interne crisisorganisatie |
De door de tijdelijk ingehuurde adviseur rampenbestrijding en crisisbeheersing in 2025 ingezette aanpassingen binnen de interne crisisorganisatie landen structureel in de werkwijze van de gemeente Noordoostpolder. Hiermee zijn wij nu en in de toekomst beter voorbereid op onze rol en taak wanneer zich een ramp of crisis voordoet in onze gemeente. Deze borging vraagt continue aandacht en training van de mensen die hier namens de gemeente mee bezig zijn. |
5.5 Veiligheidsregio Flevoland |
Er zijn meerdere ontwikkelingen die zorgen voor een verhoogde gemeentelijke bijdrage. Dit wordt vooral veroorzaakt door de implementatie van het ‘verplichtend karakter’ binnen de brandweerzorg, waarover nog geen besluit op rijksniveau is genomen. Daarnaast is er sprake van een korting van 10% op de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) door het Rijk, wat kan leiden tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage. Deze ontwikkelingen zijn nodig om de in 2025 afgesproken beleidsdoelen te behalen. |
5.6 Subjectieve veiligheid |
Objectieve, meetbare, veiligheid hoeft niet gelijk te liggen aan het gevoel van veiligheid. Daarom wordt er op diverse manieren gewerkt aan het in beeld brengen van deze veiligheidsgevoelens. Met gecombineerde data vanuit de veiligheidsmonitor die in de tweede helft van 2025 wordt uitgevoerd en bijvoorbeeld politiecijfers wordt er projectgericht gewerkt. Daarnaast proberen we dicht op de inwoners en vanuit de wijken en dorpen te werken aan de leefbaarheid en veiligheid met bijvoorbeeld de inzet van IGW’ers en burgerparticipatieprojecten zoals Waaks! |
5.7 We zetten in op versterking van de maatschappelijke en bestuurlijke weerbaarheid |
De uitvoering van de motie 2025-07-14j Weerbare polder: versterking maatschappelijke en bestuurlijke weerbaarheid wordt zoveel als mogelijk gekoppeld aan de reeds in gang gezette actiepunten vanuit de Veiligheidsregio Flevoland. De Veiligheidsregio heeft namelijk in haar beleidsplan 2025-2028 en het eerder aangenomen regionaal risicoprofiel al een beeld van de risico's voor de provincie Flevoland en maakt op basis daarvan een programma 'weerbaarheid en veerkracht'. Om dit programma uit te kunnen voeren zijn er ook middelen vanuit het Rijk beschikbaar gesteld. Gelijktijdig aan het opstellen van dit programma kan de gemeente werken aan een communicatiestrategie die aansluit op de in beeld gebrachte risico's. Ook zullen we de interne documenten nalopen om te kijken welke acties hier nog van moeten worden uitgevoerd. De raad zal nader worden geïnformeerd over de voortgang en uitvoering en mogelijke additionele middelen die hiervoor nodig zijn, nadat de gemeente beschikt over het programma 'weerbaarheid en veerkracht' vanuit de VRF. Over de interne maatregelen wordt gerapporteerd via de geëigende producten binnen de p&c cyclus als onderdeel van programma 4, de paragraaf bedrijfsvoering en middels een jaarlijkse rapportage informatieveiligheid aan de gemeenteraad, inclusief de ENSIA-rapportages en collegeverklaringen die hierbij horen. |
