Inleiding
Als gemeente zijn wij verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van onze 'wegen, straten en pleinen' en de civiele kunstwerken die daarin zijn opgenomen. Civiele kunstwerken zijn constructies zoals bruggen, steigers, kades en duikers. Om deze voorzieningen veilig en beschikbaar te houden is goed onderhoud, en soms versterking of vervanging, noodzakelijk. Bij het beheer en onderhoud werken we volgens de assetmanagement principes. Assetmanagement helpt ons om slimme keuzes te maken op basis van prestaties, risico's en kosten over de levensduur van onze wegen en kunstwerken.
We onderhouden onze wegen volgens een landelijk gebruikelijke beheersystematiek. Op basis van inspecties, beoordeling en ruimtelijke ontwikkelingen programmeren we het onderhoud. Uitgangspunten hierbij zijn ‘heel en veilig' en functiegericht. We werken naar risicogestuurd beheer en wegen de beleidsambities mee bij de programmering. Binnen het wegenonderhoud stemmen we de werkzaamheden af met bekende projecten en ontwikkelingen. Jaarlijks maken we een uitvoeringsplan voor wegen en riolering om zo slimmere keuzes te maken in de programmering.
Wegen en bruggen hebben een sterke relatie met elkaar in beheer en onderhoud. Het onderhoud van bruggen programmeren we op basis van jaarlijkse inspecties, meldingen en onderhoudsprognoses. De onderhoudswerkzaamheden worden verzameld en periodiek aanbesteed en uitgevoerd. Calamiteiten en dringende werkzaamheden herstellen we direct.
Ontwikkelingen / stand van zaken
Voorzien in Infra
We starten met de voorbereiding en/of uitvoering van de eerste vervangingen van wegen en (kleine) civiele kunstwerken. We werken hierbij volgens de in 2025 vastgestelde visie 'Voorzien in infra' en het bijbehorende uitvoeringsplan. Behalve (gedeeltelijke) vervangingen voeren we ook levensduur-verlengd onderhoud (LVO) uit aan verschillende wegen en kunstwerken. Zo start de voorbereiding van het LVO aan de Kamperbrug, in aansluiting op de renovatie van de Kadoelerbrug.
Voor toekomstige vervanging van de vaste bruggen reserveren we jaarlijks in een vervangingsreserve. Wanneer renovatie of vervanging van beweegbare bruggen aan de orde is, vragen we vooraf budget aan bij de gemeenteraad.
Binnen Voorzien in infra borgen we het inzicht in de vervangingsopgave voor wegen en (kleine) civiele kunstwerken. Met vervangingen of LVO zorgen we voor toekomstbestendige infra en nemen waar mogelijk opgaven vanuit het Mobiliteitsplan direct mee.
Mobiliteitsplan 2030
We gaan verder met het treffen van maatregelen en uitvoeren van projecten vanuit het Mobiliteitsplan 2030. Het doel hiervan is het verbeteren van de verkeersveiligheid en het effectief beheren en gebruiken van de infrastructuur. De maatregelen worden gecombineerd met groot onderhoud aan de infrastructuur, waar dat mogelijk is. Dit scheelt in overlast en is financieel efficiënter. Enkele grotere infraprojecten die in voorbereiding of uitvoering gaan, zijn:
- Herinrichting van de Scandinaviëlaan en de route Europalaan - Zwin tot gebiedsontsluitingsweg 30 km/uur
- Herinrichting Espelerlaan
- Verbeteren veilig en prettig fietsen op de Luttelgeesterweg en Noordermiddenweg
- Verdere invoering van de maximumsnelheid van 60 km/uur op de buitenwegen.
Voor de uitvoering van diverse verkeersveiligheidsmaatregelen maken we ook gebruik van provinciale- en Rijkssubsidies. In 2025 hebben we voor de derde keer een subsidieaanvraag ingediend voor de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid (SPV). De reeds beschikbare onderhoudsbudgetten en middelen vanuit het Mobiliteitsplan worden hierbij ingezet als cofinanciering. Met behulp van een uitgebreide risicoanalyse verbeteren we risicogestuurd de verkeersveiligheid in de Noordoostpolder.
Voorziening groot onderhoud wegen
Onze wegbeheersystematiek is gericht op efficiënt onderhoud van onze wegen, zodat deze tenminste de beoogde levensduur behalen. Dit onderhoud wordt gedekt vanuit de Voorziening groot onderhoud wegen. In situaties waar regulier onderhoud niet meer voldoende is, voeren we levensduurverlengend onderhoud of (gedeeltelijke) vervanging uit zoals omschreven bij Voorzien in infra. In de praktijk kan op één weg of binnen één project een combinatie van groot onderhoud, LVO en gedeeltelijke vervanging voorkomen. De projectbudgetten voor deze wegen of projecten worden dan opgebouwd uit verschillende budgetstromen. In het jaarlijkse uitvoeringsprogramma wordt dit uitgewerkt en ter besluitvorming voorgelegd.
Beleidsreferentie
- Beleidsplan Openbare Ruimte 2025
- Mobiliteitsvisie 2050 (2022)
- Mobiliteitsplan 2030 (2023)
- Visie Voorzien in Infra (2025)
Actualiteit / looptijd onderhoudsplan(nen)
Het Beleidsplan Openbare Ruimte is in 2025 herzien. Het BOR is onze nota, zoals bedoeld in artikel 22, tweede lid van de Financiële beheersverordening gemeente Noordoostpolder.
De visie Voorzien in Infra is ook in 2025 vastgesteld. Beiden vormen de basis van de nieuw op te stellen uitvoeringsplannen.
Financiën

