Wat zijn onze ambities? |
|---|
Ambitie 1. Goede dienstverlening voor iedereen |
De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden. |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
1.1 We zorgen ervoor dat iedereen eenvoudig met ons in contact komt |
|
1.2 We geven duidelijke informatie die voor iedereen begrijpelijk is |
Als overheidsorganisatie willen we zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. Op verschillende niveaus wordt daaraan doorlopend gewerkt. In de digitale communicatie zorgen we ervoor dat:
Onze website voldoet aan vigerende wet- en regelgeving zoals de wet digitale overheid, Single Digital Gateway en de internationale eisen ten aanzien van digitale toegankelijkheid. Naast digitale communicatie is en blijft persoonlijk contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Inwoners kunnen ons telefonisch goed bereiken en worden altijd goed te woord gestaan. Ook kunnen inwoners terecht bij de receptie en balies van het KCC wanneer zij niet digitaal vaardig zijn of meer uitleg nodig hebben. Of zij kunnen in gesprek gaan in de huiskamer van het sociaal domein bij persoonlijke vraagstukken. In uitzonderlijke situaties gaan wij naar de inwoner toe. Dat is Goed voor Elkaar! Onze organisatievisie! |
1.3 We zorgen voor eenvoudige en eenduidige procedures en aanvraagsystemen |
Steeds meer producten zijn eenvoudig en direct 24/7 aan te vragen via onze website. Sinds eind 2023 werken we met een nieuw burgerzakensysteem waardoor de meest voorkomende aanvragen geheel digitaal afgehandeld kunnen worden. De processen die via het nieuwe burgerzakensysteem verlopen verbeteren we continu. |
Wat zijn onze ambities? |
Ambitie 2 Ruimte voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties |
Nieuwe ideeën zijn welkom en wij laten zien wat wij doen. Wij zijn open en proactief. We brengen de politiek dichter bij onze inwoners door het zoeken naar nieuwe vormen van betrokkenheid bij beleidsontwikkeling en besluitvorming. |
Wat gaan we in 2026 hiervoor doen? |
2.1 We zijn open en proactief en betrekken inwoners, ondernemers bij beleidsontwikkeling en besluitvorming |
|
2.2 Regionale samenwerking |
We bestendigen de bestaande samenwerkingen met de gemeente Dronten en Urk op het gebied van bedrijfsvoering (salarisadministratie en functioneel beheer). Overige samenwerkingsmogelijkheden tussen Noordoostpolder en Urk worden nader onderzocht. We verstevigen de regionale samenwerking in DUN-verband onder meer op de strategische dossiers. Hierbij valt te denken aan onze gezamenlijke “Consider it DUN” propositie, maar ook in relatie tot VNG-Flevoland. Daarnaast bundelen we onze krachten als het gaat om public affairs en lobbyactiviteiten. Op die manier kunnen we ons als “Kop van Flevoland” sterk positioneren in relatie tot andere (bovenregionale en sub-) regio’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de N50 of de Lelylijn lobby. Belangrijke fundamenten voor de bovenregionale samenwerkingen vormen respectievelijk de Strategische Agenda Flevoland (SAF) en de Meerjarige Agenda Regio Zwolle 2024 -2028 (MJA RZ). Binnen de SAF is deelname aan het Kernteam Regio Flevoland tot en met 2028 bestendigd. De MJA RZ wordt na twee jaar geëvalueerd, conform raadsbesluit No. 23.0000514-1. Eventuele financiële doorvertaling van de uitkomsten hiervan volgt. Binnen beide agenda’s blijven wij ons als gemeente Noordoostpolder echter onverminderd inzetten op de nabijheid en de bereikbaarheid van voorzieningen. Dit alles in het belang van een sterke en vitale samenleving voor onze inwoners. |
