Dienstverlening en Besturen

Ambities

Wat zijn onze ambities?

Ambitie 1. Goede dienstverlening voor iedereen

De gemeente is er voor haar inwoners en ondernemers. We stemmen onze dienstverlening op hen af. Transparant en toegankelijk zijn de kernwoorden.
a) We zijn toegankelijk en zorgen dat iedereen eenvoudig en snel met ons in contact komt.
b) We geven duidelijke informatie die voor iedereen vindbaar en begrijpelijk is.
c) We digitaliseren waar dat mogelijk is en organiseren dienstverlening op maat voor wie dat nodig hebben.

Wat gaan we in 2026 hiervoor doen?

1.1 We zorgen ervoor dat iedereen eenvoudig met ons in contact komt

  • Daarvoor blijven we inzetten op het realiseren van een toegankelijke en gastvrije dienstverlening, waar inwoners en ondernemers tevreden over zijn.
  • Daarvoor blijven we inzetten op de communicatie over en de naamsbekendheid van het Sociaal Loket in het algemeen en het Financieel Loket in het bijzonder. We gaan kijken of en hoe we de openingstijden kunnen verruimen en de samenwerking met onze ketenpartners verbeteren. Ook wordt gekeken wat de inzet van digitale en telefonische kanalen kunnen bijdragen aan een bredere bereikbaarheid.
  • Daarvoor blijven we onze (digitale) dienstverlening verbeteren, vanuit het credo digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet.
  • Wij verbeteren onze dienstverlening door inwoners en ondernemers te vragen hoe zij onze dienstverlening ervaren en door gebruik te maken van beschikbare data zoals van klanttevredenheidsonderzoeken.
  • Daarvoor gaan we aan de slag met het nog verder verbeteren van de telefonische bereikbaarheid als er sprake is van doorverbinden binnen de gemeentelijke organisatie.

1.2 We geven duidelijke informatie die voor iedereen begrijpelijk is

Als overheidsorganisatie willen we zo gebruikersvriendelijk mogelijk zijn. Op verschillende niveaus wordt daaraan doorlopend gewerkt. In de digitale communicatie zorgen we ervoor dat:  

  • Informatie makkelijk vindbaar is;  
  • De informatie op de website overeenkomt met de gebruikersverwachtingen;  
  • De vormgeving ondersteunend is aan de communicatie;  
  • Het platform gebruikersvriendelijk is;  
  • De website toegankelijk is voor iedereen (DigiToegankelijkheid).

Onze website voldoet aan vigerende wet- en regelgeving zoals de wet digitale overheid, Single Digital Gateway en de internationale eisen ten aanzien van digitale toegankelijkheid.

Naast digitale communicatie is en blijft persoonlijk contact een wezenlijk onderdeel van de dienstverlening. Inwoners kunnen ons telefonisch goed bereiken en worden altijd goed te woord gestaan. Ook kunnen inwoners terecht bij de receptie en balies van het KCC wanneer zij niet digitaal vaardig zijn of meer uitleg nodig hebben. Of zij kunnen in gesprek gaan in de huiskamer van het sociaal domein bij persoonlijke vraagstukken. In uitzonderlijke situaties gaan wij naar de inwoner toe.  

Dat is Goed voor Elkaar! Onze organisatievisie!
We trainen doorlopend in het schrijven van begrijpelijke teksten en het voeren van het goede gesprek. Met de inzet van social media zorgen we voor actuele berichtgeving op verschillende kanalen.

1.3 We zorgen voor eenvoudige en eenduidige procedures en aanvraagsystemen

Steeds meer producten zijn eenvoudig en direct 24/7 aan te vragen via onze website. Sinds eind 2023 werken we met een nieuw burgerzakensysteem waardoor de meest voorkomende aanvragen geheel digitaal afgehandeld kunnen worden. De processen die via het nieuwe burgerzakensysteem verlopen verbeteren we continu.

Wat zijn onze ambities?

Ambitie 2 Ruimte voor inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties

Nieuwe ideeën zijn welkom en wij laten zien wat wij doen. Wij zijn open en proactief. We brengen de politiek dichter bij onze inwoners door het zoeken naar nieuwe vormen van betrokkenheid bij beleidsontwikkeling en besluitvorming.

Wat gaan we in 2026 hiervoor doen?

2.1 We zijn open en proactief en betrekken inwoners, ondernemers bij beleidsontwikkeling en besluitvorming

  • Initiatieven die binnenkomen via de intaketafel voorzien wij van advies over leefbaarheid en participatie. We denken vroegtijdig mee met de initiatiefnemer wat de impact is van een initiatief voor de woon- en leefomgeving van onze inwoners. Op die manier dragen wij zorg voor een goede leefbaarheid. Door de omgeving vroegtijdig te betrekken is de kans op bezwaren kleiner waardoor er -als het goed is- ook minder mediation hoeft te worden ingezet. Dit wordt als positief ervaren en blijven we doorlopend doen.
  • Daarnaast houden we via de gebiedsregisseurs goed contact met inwoners in dorpen en wijken om kwesties vroegtijdig te signaleren en escalatie of juridische procedures te voorkomen. Dit doen wij door fysieke aanwezigheid in dorpen en wijken, maar ook door gebruik te maken van data gedreven werken.
  • Ook dienen deze contacten om signalen ter verbetering van de dienstverlening van de gemeente op te halen en in de organisatie neer te leggen.
  • De informele gesprekken met bezwaarmakers dienen ditzelfde doel.
  • Naar aanleiding van eerder onderzoek is een Jongerenraad opgericht, bestaande uit jongeren van 15 tot 23 jaar. De vorm en werkwijze van de raad sluiten aan bij de uitkomsten van dit onderzoek. Onder de Jongerenraad valt een breder jongerenpanel, dat zorgt voor laagdrempelige participatie. De uitvoering en begeleiding zijn belegd bij Carrefour. De gemeente blijft betrokken via twee vaste contactpersonen: één vanuit de griffie en één vanuit beleid. Deze structuur borgt de verbinding tussen jongeren en het gemeentelijk beleid. In 2026 zetten we in op het vergroten van de zichtbaarheid van jongereninbreng.

2.2 Regionale samenwerking

We bestendigen de bestaande samenwerkingen met de gemeente Dronten en Urk op het gebied van bedrijfsvoering (salarisadministratie en functioneel beheer). Overige samenwerkingsmogelijkheden tussen Noordoostpolder en Urk worden nader onderzocht.

We verstevigen de regionale samenwerking in DUN-verband onder meer op de strategische dossiers. Hierbij valt te denken aan onze gezamenlijke “Consider it DUN” propositie, maar ook in relatie tot VNG-Flevoland. Daarnaast bundelen we onze krachten als het gaat om public affairs en lobbyactiviteiten. Op die manier kunnen we ons als “Kop van Flevoland” sterk positioneren in relatie tot andere (bovenregionale en sub-) regio’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de N50 of de Lelylijn lobby.

Belangrijke fundamenten voor de bovenregionale samenwerkingen vormen respectievelijk de Strategische Agenda Flevoland (SAF) en de Meerjarige Agenda Regio Zwolle 2024 -2028 (MJA RZ). Binnen de SAF is deelname aan het Kernteam Regio Flevoland tot en met 2028 bestendigd. De MJA RZ wordt na twee jaar geëvalueerd, conform raadsbesluit No. 23.0000514-1. Eventuele financiële doorvertaling van de uitkomsten hiervan volgt. Binnen beide agenda’s blijven wij ons als gemeente Noordoostpolder echter onverminderd inzetten op de nabijheid en de bereikbaarheid van voorzieningen. Dit alles in het belang van een sterke en vitale samenleving voor onze inwoners.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2025 10:07:22 met de export van 11/14/2025 08:39:10