Gemeenschappelijke regeling
- verbonden partij
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
1.1 GR Veiligheidsregio Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Veiligheidsregio (VRF) is ingesteld om de inwoners van onze regio beter te beschermen tegen de risico’s van branden, rampen en crises. De diensten en besturen werken samen in: brandweerzorg, crisisbeheersing, handhaving van de openbare orde en veiligheid, geneeskundige hulpverlening bij rampen en rampenbestrijding.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Kansen en ontwikkelingen
In 2026 werkt de Veiligheidsregio verder aan de beleidsdoelen uit het Regionaal Beleidsplan 2025-2029. Enkele beleidsthema's waar de VRF in 2026 mee aan de slag gaat zijn:
- Versterking crisisbeheersing en informatievoorziening: De eerste resultaten van de uitvoering van de versterkingsopgaven zullen in 2026 zichtbaar worden. De focus ligt in 2026 op weerbare samenleving, risicocommunicatie, netwerksamenwerking en de brandweerkazerne als steunpunt. Het programma Versterking Informatievoorziening loopt door tot eind 2026, waarin de laatste stappen worden gezet.
- Zelf- en samenredzaamheid: Inwoners, bedrijven en organisaties worden in 2026 bewuster gemaakt van risico's en krijgen handelingsperspectieven bij crises. Ook wordt er gewerkt aan compenserende maatregelen op locaties waar de brandweer niet tijdig aanwezig kan zijn.
- Kazerne als steunpunt in de samenleving: In 2026 wordt gestart met de uitwerking van plannen om kazernes te benutten als lokaal steunpunt bij grootschalige calamiteiten zoals langdurige stroomuitval.
- Verplichtend karakter (taakdifferentiatie): De landelijke afschaffing van verplichtend consignatie en kazernering van brandweervrijwilligers, ook bekend als het verplichtend karakter, heeft grote gevolgen voor de brandweerorganisatie. In 2023 is landelijk besloten over de wijze van implementatie en de bekostiging. De implementatie loop echter meerdere jaren en vraagt aanzienlijke financiële, personele en organisatorische inzet. Voor 2026 wordt een incidenteel bedrag opgenomen.
- Energietransitie: De brandweer focust zich op het adviseren over veiligheidsaspecten van nieuwe energieopwekking, -opslag en -gebruik (zoals accu's, waterstof en zonnepanelen). De voorbereiding op deze ontwikkelingen vindt plaats door kennisdeling, scholing en oefening.
- Samenwerking VRF en VR Gooi & Vechtstreek: Het harmonisatietraject tussen de Veiligheidsregio Flevoland en de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek, gestart in 2024, wordt in 2026 afgerond. Daarmee zijn arbeidsvoorwaarden, personeelsregelingen en systemen volledig geharmoniseerd.Risico's
In de programmabegroting 2026 zijn verschillende (financiële) risico's benoemd. Zo leidt de korting van 10% op de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) vanaf 2026 tot een lager Rijksbudget. Ook de implementatie van het verplichtend karakter brengt financiële onzekerheden met zich mee, onder andere door de benodigde extra personele inzet. Daarnaast is de VRF afhankelijk van landelijke besluitvorming rond de rol van kazernes als steunpunt in de samenleving. Verder zijn er risico's op het gebied van informatiebeveiliging en digitale weerbaarheid en bestaat er spanning op de arbeidsmarkt, wat de beschikbare capaciteit kan beperken. Het weerstandsvermogen van de VRF wordt als toereikend beoordeel om deze risico's op te vangen, maar vraagt blijvende aandacht voor monitoring.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
3.918.742
Begroting 2027:
3.638.730
Begroting 2025:
3.447.798
Begroting 2028:
3.638.730
Begroting 2026:
4.104.256
Begroting 2029:
3.638.730
Bijdrage verantwoord op taakveld:
1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
-2.320.068
Eigen vermogen
8.646.000
7.804.000
10.031.487
Vreemd vermogen
11.190.000
20.877.000
13.063.562
- verbonden partij
1.2 GR IJsselmeergroep
1.2 GR IJsselmeergroep
Emmeloord/Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Gemeenten Lelystad, Urk en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze verbonden partij voert de Wet sociale werkvoorziening (WSW) uit. De GR heeft een werkmaatschappij maar de feitelijke uitvoering van de WSW is ondergebracht bij Concern voor Werk. Binnen de GR zijn afspraken gemaakt over de samenwerking tussen gemeenten en Concern voor Werk om tekorten te voorkomen. In Noordoostpolder levert Concern voor Werk diensten als schoonmaak en catering voor de WerkCorporatie.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De GR IJsselmeergroep maakt een transitie door naar een sociale onderneming. Deze transitie levert niet alleen financieel voordeel op door vernieuwende producten en diensten, maar heeft ook een belangrijke voorbeeldfunctie richting lokale en regionale werkgevers: het laat zien dat breed arbeidspotentieel benut kan worden. In het strategisch plan Op naar 2030 wordt richting gegeven aan deze doorontwikkeling. Kernpunt is de omslag van een traditionele Wsw-organisatie naar een sociale onderneming, waarbij de infrastructuur van Concern voor Werk benut blijft voor de uitvoering van re-integratieactiviteiten van de werkcoöperatie Noordoostpolder.
Een belangrijk uitgangspunt is dat minimaal 50% van het personeelsbestand van de sociale onderneming bestaat uit mensen met een arbeidsbeperking. Het wordt echter steeds uitdagender om dit percentage vast te houden: het aantal Wsw-medewerkers neemt gestaag af en de loonkosten van de overige 50% stijgen. Dit vraagt om een zorgvuldige balans, waarbij ook aandacht nodig is voor werkdruk, verzuim en goede CAO-afspraken met het Rijk.
Het verloop in de Wsw-dienstbetrekkingen zet zich de komende jaren door, waardoor het aandeel Wsw’ers verder zal afnemen. Dit maakt het noodzakelijk dat Concern voor Werk zich steeds meer richt op activiteiten en begeleiding voor andere doelgroepen, zoals de Banenafspraak. Deze uitdaging wordt GR-breed (met Urk en Lelystad) opgepakt.
Het belangrijkste financiële risico dat de deelnemers in de GR lopen is een bijdrage in een eventueel exploitatietekort. Wanneer de GR zou worden opgeheven, wordt een eventueel overblijvend tekort gedragen door de deelnemende gemeenten. De afgelopen jaren is een redelijke reserve opgebouwd.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
220.242
Begroting 2027:
199.250
Begroting 2025:
208.296
Begroting 2028:
199.250
Begroting 2026:
199.250
Begroting 2029:
199.250
Bijdrage verantwoord op taakveld:
6.4 Begeleide participatie
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
76.000 (voorlopig)
2.000
74.000
Eigen vermogen
3.404.000 (voorlopig)
2.570.000
3.326.000
Vreemd vermogen
5.123.000 (voorlopig)
4.076.000
5.543.000
- verbonden partij
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
1.3 GR Omgevingsdienst Flevoland en Gooi & Vechtstreek
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten uit Flevoland, de gemeenten Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Gooise Meren en de provincies Flevoland en Noord-Holland
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Deze GR voert taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Deze taken omvatten onder andere het verlenen van vergunningen en uitvoeren van toezicht en handhaving voor het basistakenpakket. Dit pakket, dat gemeenten verplicht moeten onderbrengen bij een omgevingsdienst, bestaat voor een groot deel uit milieutaken en verder uit taken op het gebied van bodem, asbest en geluid. De gemeente Noordoostpolder heeft alleen het basistakenpakket belegd bij de omgevingsdienst.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV) werkt op dit moment aan een toekomstbestendige dienst, die al haar taken uitvoert en die volgens landelijke criteria robuust is. Dit betekent dat volgens een bestuurlijk vastgestelde temporisering (in de jaren 2025-2027) de wettelijke basistaken op niveau worden gebracht en dat het vastgestelde ontwikkelplan in uitvoering is. Het ontwikkelplan bevat 40 grote en kleinere projecten ter verbetering van de organisatie, dienstverlening en bedrijfsvoering. Voor zowel het op niveau inbrengen van alle basistaken als de uitvoering van het ontwikkelplan geldt van 1 april 2026 als deadline. Op dat moment moeten alle omgevingsdiensten in Nederland aantonen robuust te zijn zodat zij als zelfstandige organisatie kunnen blijven bestaan.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
1.743.815
Begroting 2027:
2.142.972
Begroting 2025:
1.853.433
Begroting 2028:
2.221.531
Begroting 2026:
2.054.053
Begroting 2029:
2.303.266
Bijdrage verantwoord op taakveld:
7.4 Milieubeheer
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
nb
nb
144.368
Eigen vermogen
1.395.268
961.280
2.781.502
Vreemd vermogen
4.712.292
4.769.387
3.695.465
- verbonden partij
1.4 GR GGD Flevoland
1.4 GR GGD Flevoland
Lelystad
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Betrokken partijen
Alle gemeenten in Flevoland: Almere, Dronten, Lelystad, Urk, Zeewolde en Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid van de inwoners in de provincie Flevoland. GGD Flevoland is het centrale punt waar bewoners, gemeenten en samenwerkingspartners terecht kunnen met alle vraagstukken op het gebied van de openbare gezondheidszorg.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Mensen gezonde kansen bieden om alles uit hún leven te halen. Dat is de missie van GGD Flevoland. Want mensen die zich gezond en veilig voelen, doen actiever mee aan het leven. In de samenleving probeert iedereen alles uit het leven te halen met de mogelijkheden die ze hebben. Dat maakt hen gelukkiger en zelfredzamer. Het ervaren van zelf te kunnen kiezen. De kwaliteit van leven stimuleert hen om gezonde keuzes te maken. Lekker in je vel zitten geeft plezier aan je leven!
Gezond Opvoeden: Het is belangrijk dat iedereen zo gezond mogelijk opgroeit en leeft. Positieve gezondheid is de basis voor het handelen van GGD Flevoland. Gezondheid is meer dan niet ziek zijn. De publieke gezondheidszorg is bedoeld om de gezondheid van alle inwoners van Flevoland te bewaken, te beschermen en te bevorderen. Ook als mensen daar niet altijd om vragen. GGD Flevoland werkt in opdracht van de zes gemeenten in Flevoland. De hoofdvestiging van GGD Flevoland bevindt zich Lelystad. De aandacht is speciaal gericht op mensen die meer hulp nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze kwetsbaar zijn of zorg mijden.Kansen en ontwikkelingen
De maatschappelijke opgave groeit, in de eerste plaats omdat het inwoneraantal van Flevoland groeit, maar ook omdat de gezondheid van bewoners van Flevoland onder druk staat. Er zijn speerpunten benoemd die de GGD hanteert om de maatschappelijke opgave het hoofd te bieden.
De speerpunten zijn:
• Toekomstbestendige organisatie;
• Versterken jeugd en gezin;
• Toekomstbestendige infectieziektebestrijding;
• Maatschappelijke zorg (Publieke Geestelijke Gezondheidszorg);
• Gezond leven;
• Acute zorg en crisis.Begroting 2026
In de begroting van 2025 kwam naar voren dat de begroting van de GGD niet meerjarig sluitend is. Het bestuur heeft de opdracht gegeven om met een procesvoorstel te komen tot scenario’s waarmee het bestuur invulling kan geven aan een structurele taakstelling op het collectieve onderdeel van de begroting.
Uit het beeld wat het bestuur heeft verkregen n.a.v. de bestuursopdracht komt het volgende naar voren:
•Uitvoering van taken zit op of onder wettelijk minimumniveau;
• Verzuimcijfers laten een stijgende lijn zien; de druk op de organisatie wordt groter;
• De verwachte bevolkingsgroei in Flevoland en de opgaven in de publieke gezondheid, vragen van een GGD met deze omvang om een gezondere basis;
• Bedrijfsvoering is te sober ingericht.In juni 2025 heeft het algemeen bestuur een besluit genomen over de toekomst van de GGD. Op basis van de uitgangspunten, het verkregen inzicht en de wens tot een structureel sluitende begroting heeft het bestuur besloten het scenario gericht versterken te verwerken in de ontwerpbegroting. De uitwerking van bovenstaand scenario in de ontwerpbegroting heeft de volgende consequenties voor de inwonerbijdrage vanuit de gemeente Noordoostpolder:
a. Om de kwaliteit van de publieke gezondheid te borgen en in de toekomst te versterken wil het bestuur van GGD Flevoland een impuls geven aan de bedrijfsvoering.
b. Bestuur, directie en ambtelijke ondersteuning van de gemeenten hebben uitgesproken de kwaliteit van stukken, de tijdigheid van het aanleveren van stukken en de afstemming en samenwerking met de GGD te willen verbeteren. Hiermee vindt een professionalisering plaats binnen de GGD Flevoland.
c. Middels gerichte investering op de formatie op het thema Infectieziektebestrijding (IZB) wil de GGD de wendbaarheid van AGZ vergroten. De Algemene Gezondheidszorg zet zich in voor de bescherming van de gezondheid van alle inwoners van Flevoland, door het voorkomen van (de verspreiding van) infectieziekten, het minimaliseren van de negatieve invloed van het milieu op de gezondheid en het stimuleren van seksuele gezondheid.
d. Het versterken van de jeugdgezondheidszorg. De Jeugdgezondheidszorg voorziet in opvoedondersteuning en draagt in en om scholen bij aan het normaliseren van problematiek. Daarom is de JGZ een belangrijk partner in het Jeugddomein en worden de Jeugdwet taken en JGZ-taken ook in samenhang georganiseerd. Juist in tijden waar druk op de jeugdhulp en JGGZ-voorzieningen groot is en de mentale gezondheid van de jeugd verslechtert kan JGZ bijdragen aan het voorkomen van inzet van dure jeugdvoorzieningen. De GGD zet in op het versterken van de zorgstructuur in en om scholen door inzet Jeugdgezondheidszorg professionals. Dit betekent een extra inzet van artsen en verpleegkundigen.Risico’s
Verder zijn er een aantal risico's te benoemen voor de GGD als organisatie:
• Het wegvallen van Rijksmiddelen die de GGD inzet ter compensatie van de gemeentelijke bijdragen voor infectieziektebestrijding;
• Stijgende kosten voor digitale dossiers;
• Het risico op vraaguitval van productie die bekostigd wordt door de inkomsten van derden (bijvoorbeeld reizigersvaccinatie) of plusproducten van de gemeenten.Tot slot werkt de GGD in 2026 aan een gezonde organisatie. Er zal een start gemaakt worden met het herzien van de huisvestingsportefeuille aan de hand van het Integraal Huisvestingsplan en er is speciale aandacht voor de vele professionals die werken voor de GGD.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
1.341.772
Begroting 2027:
1.630.000
Begroting 2025:
1.411.000
Begroting 2028:
1.651.000
Begroting 2026:
1.611.000
Begroting 2029:
1.672.000
Bijdrage verantwoord op taakveld:
7.1 Volksgezondheid
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
11.000
Eigen vermogen
7.052.000 (voorlopig)
5.916.000
7.074.000
Vreemd vermogen
28.464.000 (voorlopig)
25.645.000
22.034.000
Vennootschappen en corporaties
- verbonden partij
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
2.1 Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Den Haag
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Nederlandse overheden (50% Rijk en 50% gemeenten, provincies en waterschappen)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De kosten van financiering voor de gemeente en haar burgers zo laag mogelijk houden.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Bij een faillissement is de waarde van het aandelenkapitaal het maximale risico voor de gemeente Noordoostpolder. De BNG beschikt over een zogenaamde triple A rating (hoogste kredietwaardigheidscijfer) en valt onder het strenge toezicht van de ECB, waardoor het zeer onwaarschijnlijk is dat de BNG failliet gaat. Ook gezien de geringe omvang van het aandelenkapitaal zijn de financiële risico's gering.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
nb
nb
294.000.000
Eigen vermogen
nb
nb
4.777.000.000
Vreemd vermogen
nb
nb
123.614.000.000
- verbonden partij
2.2 Vitens N.V.
2.2 Vitens N.V.
Utrecht
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Provincies en gemeenten in Friesland, Overijssel, Flevoland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Gelderland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Vitens staat als leverancier van een eerste levensbehoefte midden in de maatschappij. Ze zorgen voor betrouwbaar drinkwater, nu en in de toekomst. Er wordt gewerkt aan drie strategische doelen: continuïteit, schone en beschikbare bronnen en optimale service en dienstverlening.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Door de toenemende vraag naar drinkwater staat de kwantiteit en de kwaliteit onder druk. De vraag stijgt door bevolkingsgroei, droogte als gevolg van klimaatsveranderingen en door het toenemende gebruik door klanten en industrie. Door vervuiling van het grond- en oppervlaktewater door restanten van gewasbeschermingsmiddelen, mest, industriestoffen en medicijnresten staat de kwaliteit onder druk.
Vitens staat de komende jaren voor een enorme investeringsopgave. Om de financieringspositie binnen de geldende WACC-regelgeving zo optimaal mogelijk te versterken worden enkele uitgangspunten gewijzigd: zo worden droogteschaderisico’s doorberekend, het vastrecht verlaagd en de tarieven verhoogd.Vitens borgt de kwaliteit van drinkwater onder meer via een intensief bemonsteringsprogramma en bouwt nieuwe of vernieuwde productlocaties volgens actuele veiligheidsnormen. Naast fysieke risico's zoals weersinvloeden en sabotage, is cyberweerbaarheid een belangrijk aandachtspunt. De procesautomatisering van Vitens is redundant en geografisch gescheiden uitgevoerd, wat de continuïteit van de drinkwaterproductie beschermt. In het kader van de Europese NIS2-richtlijn werkt Vitens aan certificering, waarbij het proces wordt getoetst door een extern certificatiebureau. De organisatie ontwikkelt haar weerbaarheid verder, onder meer door te leren van internationale collega's, zoals waterbedrijven in Valencia.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
34.500.000
Eigen vermogen
713.600.000
Vreemd vermogen
1.684.800.00
- verbonden partij
2.3 Wadinko N.V.
2.3 Wadinko N.V.
Zwolle
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
De gemeenten Hellendoorn, Hof van Twente, Borne, Dalfsen, Deventer, Dinkelland, Hardenberg, Meppel, Olst-Wijhe, Ommen, Steenwijkerland, Tubbergen, Westerveld, Zwartewaterland, Zwolle, Kampen, Losser, Noordoostpolder, Raalte, Rijssen-Holten, Staphorst, Twenterand, Urk, Wierden en Provincie Overijssel
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Wadinko is een regionale participatiemaatschappij die gezonde, duurzame bedrijvigheid en daarmee de werkgelegenheid wil stimuleren en behouden in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe. Wadinko doet dit met risicodragend kapitaal, kennis, managementondersteuning en netwerken.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Het financiële risico is beperkt tot het aandelenkapitaal. In haar beleidsplan 2021 – 2026 koerst Wadinko op continuering met aandacht voor groei, innovatie en maatschappelijk ondernemen, versterking van de human capital agenda en het stimuleren van samenwerking in de regio. Daarnaast wil Wadinko nieuwe participaties meer beoordelen op hun duurzaamheidsagenda.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
3.582.765
Eigen vermogen
85.006.904
Vreemd vermogen
10.249.145
- verbonden partij
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
2.4 Huisvuilcentrale Noord-Holland N.V.
Alkmaar
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
HVC heeft 51 aandeelhoudende gemeenten en 8 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
HVC is een duurzaam energie- en afvalbedrijf van 51 gemeenten en 8 waterschappen. Zij dragen bij aan het klimaat door energie schoon op te wekken en afval te hergebruiken.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De gemeente Noordoostpolder is een van de aandeelhouders van het afvalverwerkingsbedrijf HVC en staat deels garant voor dit bedrijf. In verband met de financiële positie van HVC is in de aandeelhoudersvergadering van december 2012 besloten om de garantstelling van gemeenten voor leningen ten behoeve van alle afvalactiviteiten van HVC te laten gelden, tot een maximum van € 670 miljoen (bedoeld voor (her)financieringen van vervangingsinvesteringen en modificaties aan bestaande activa). De aandeelhouders staan garant voor de leningen ten behoeve van activiteiten die op hen betrekking hebben. De totale omvang van de gegarandeerde leningen aandeelhouders A bedragen eind 2024 € 524.814.000. Op een totaal van 3.705 aandelen A betekent dit voor de gemeente Noordoostpolder met 62 aandelen, een garantstelling van € 8,8 miljoen. Hiervan wordt jaarlijks 1% als garantstellingsprovisie aan de aandeelhouders A uitgekeerd.
HVC is een verbonden partij. Via de 2 keer per jaar plaatsvindende Algemene Aandeelhoudersvergadering (AvA, medio juni en medio december) houden wij toezicht en inzicht in de dagelijkse bedrijfsvoering en op de begroting en jaarrekening.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
24.418.000
Eigen vermogen
257.583.000
Vreemd vermogen
966.359.000
- verbonden partij
2.5 Enexis Holding N.V.
2.5 Enexis Holding N.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Zes Nederlandse provincies en 130 gemeenten
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Enexis was netbeheerder binnen de gemeente Noordoostpolder. Begin 2016 is het verzorgingsgebied overgegaan op Liander. De aandelen van Enexis zijn echter nog in handen van de gemeente Noordoostpolder. De raad van gemeente Noordoostpolder heeft eind 2023 een amendement aangenomen met als strekking de inspanning om in 2024 de aandelen in Enexis te verkopen. Als uitvoering van het amendement zijn inmiddels de aandelen binnen Enexis ten verkoop aangeboden.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Enexis is financieel gezond. De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
254.000.000
Eigen vermogen
5.538.000.000
Vreemd vermogen
5.949.000.000
- verbonden partij
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
2.7 Technofonds Flevoland B.V.
Lelystad
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Almere, Urk, Lelystad, Noordoostpolder, Dronten, Horizon B.V. (voorheen OMFL)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Technofonds richt zich op het financieren van het innovatieve MKB en innoverende technostarters die met nieuwe risicovolle technologie in een relatief vroege fase willen (door)groeien. Het is een revolverend fonds, dat wil zeggen dat de middelen die vrijkomen door bijvoorbeeld verkoop van participaties of aflossing van leningen, opnieuw binnen het fonds worden uitgezet.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De verleende steun valt binnen de minimumgrenzen die volgens de Europese regels zijn gesteld aan staatssteun. Verleende achtergestelde geldleningen zijn tevens marktconform. Het risico voor de gemeente beperkt zich tot de aan het Technofonds verstrekte middelen waarvoor geen waarde in de balans is opgenomen. Betrokken partijen onderzoeken de mogelijkheid tot het vereenvoudigen van de structuur van de Flevolandse fondsen waaronder Technofonds Flevoland B.V.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
-1.014.880
Eigen vermogen
5.696.877
Vreemd vermogen
21.467
- verbonden partij
2.6 WerkCorporatie B.V.
2.6 WerkCorporatie B.V.
Emmeloord
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Gemeente Noordoostpolder
Bestuurlijk belang
Enig aandeelhouder
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
De Werkcorporatie is opgericht om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen en te houden. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan de Participatiewet.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De Werkcorporatie voert een taak uit waarvoor het gemeentebestuur verantwoordelijk is en blijft, namelijk de begeleiding van inwoners naar de arbeidsmarkt. De gemeente heeft zeggenschap over de financiële, beleidsmatige en uitvoeringskaders. De uitgangskaders voor de uitvoering van de taken en werkzaamheden van de WerkCorporatie staan, naast de raamovereenkomst, contourennotitie en het bedrijfsplan, beschreven in het beleidsplan Krachtig Noordoostpolder 2.0, waaronder specifiek het deelplan participatie. De WerkCorporatie heeft participatiebudget van de gemeente in kunnen zetten om de taken te blijven voldoen. Ook heeft de WerkCorporatie daarnaast ESF-subsidie ingezet voor nieuwe projecten en intensieve begeleiding aan kandidaten. Omdat die intensieve begeleiding steeds centraler staat in het traject dat kandidaten doorlopen, wordt de komende jaren ook meer ingezet op jobcoaching.
De doelstellingen die de WerkCorporatie in samenwerking met de gemeente opstelt, zijn gericht op de uitstroom richting regulier werk voor zowel de groep Banenafspraak als reguliere kandidaten. Daarnaast zet de WerkCorporatie zich steeds breder in, ze begeleiden statushouders (die moeten participeren), jongeren en Oekraïners naar werk. Hier liggen kansen en risico’s voor de bedrijfsvoering van de WerkCorporatie. Andere belangrijke ontwikkelingen zijn de toename van het aantal kandidaten met een arbeidsbeperking, de ontwikkeling van een Regionaal Werkcentrum (en de verhuizing naar de Deel) en het nauwer samenwerken met o.a. onderwijs en welzijn.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
1.461.585
Begroting 2027:
1.558.387
Begroting 2025:
1.511.417
Begroting 2028:
1.558.387
Begroting 2026:
1.558.387
Begroting 2029:
1.558.387
Bijdrage verantwoord op taakveld:
6.5 Arbeidsparticipatie
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
24.302
Eigen vermogen
174.450
Vreemd vermogen
352.246
- verbonden partij
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
2.8.1 Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V.
's Hertogenbosch
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent (namens de verkopende aandeelhouders Essent). Onderdeel van Essent in 2009 bij de verkoop aan RWE, was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta N.V. (destijds 50% aandeelhouder, nu 70% aandeelhouder) heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE in 2009 bij de rechter aangevochten. Als consequentie op deze gerechtelijke procedure is in 2009 het 50% belang van Essent in EPZ tijdelijk ondergebracht bij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B.V. (PBE).
Risico's, kansen en ontwikkelingen
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
-
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
n.b.
Eigen vermogen
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
- verbonden partij
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
2.8.2 CSV Amsterdam B.V.
Amsterdam
Rechtsvorm
Vennootschappen en corporaties
Betrokken partijen
Voormalige aandeelhouders Essent N.V. (diverse gemeenten en provincies)
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de algemene vergadering van aandeelhouders
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voorgekomen uit de verkoop van Essent en Attero. (namens de verkopende aandeelhouders van Essent en Attero). De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De verwachting was dat deze B.V. eind 2019, begin 2020 zou worden opgeheven. Dat is niet gebeurd. CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V. (vennootschap onder Aterro Holding B.V.), in overleg met de aandeelhouderscommissie, het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
-
Begroting 2027:
-
Begroting 2025:
-
Begroting 2028:
-
Begroting 2026:
-
Begroting 2029:
-
Bijdrage verantwoord op taakveld:
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
n.b.
Eigen vermogen
n.b.
Vreemd vermogen
n.b.
Verenigingen
- verbonden partij
5.1 VNG
5.1 VNG
Den Haag
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Nederlandse gemeenten en Curaçao, Bonaire, Saba, St. Eustatius, Aruba en enkele tientallen gewesten
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De VNG werkt aan een krachtige lokale overheid. Dat doen zij door agendasettend te zijn op voor gemeenten relevante vraagstukken en ontwikkelingen, en door de lokale uitvoering centraal te stellen bij maatschappelijke opgaven.
Gemeenten hebben te maken met grote opgaven. De rol van VNG als netwerkorganisatie is om de belangen van de gemeenten te behartigen. Dit doen ze door steeds meer met het Rijk aan tafel te zitten als gelijkwaardige partner.
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
271.566
Begroting 2027:
316.870
Begroting 2025:
316.870
Begroting 2028:
316.870
Begroting 2026:
316.870
Begroting 2029:
316.870
Bijdrage verantwoord op taakveld:
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
-1.723.000
-4.821.000
-634.000
Eigen vermogen
60.361.000
Vreemd vermogen
195.596.000
- verbonden partij
5.2 VNG Flevoland
5.2 VNG Flevoland
Rechtsvorm
Verenigingen
Betrokken partijen
Gemeenten in Flevoland
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de vereniging
Bijdragen aan gemeentelijke doelstellingen
Krachtiger lokale overheid door samenwerking en belangenbehartiging.
Risico's, kansen en ontwikkelingen
De risico’s zijn beperkt omdat er geen sprake is van een financiële impact bij faillissement of aansprakelijkheid door garantstelling.
Jaarlijkse bijdrage gemeente
Jaarrekening 2024:
2.002
Begroting 2027:
2.001
Begroting 2025:
2.001
Begroting 2028:
2.001
Begroting 2026:
2.001
Begroting 2029:
2.001
Bijdrage verantwoord op taakveld:
0.1 Bestuur
Financiële ratio's
Begroting 2026
Begroting 2025
Jaarrekening 2024
Resultaat
nb
1.078
-19.011
Eigen vermogen
nb
18.125
17.047
Vreemd vermogen
nb
nb
34.950