Paragrafen

Openbaarheidsparagraaf Woo

Openbaarheidsparagraaf Woo

De Woo kent passieve en actieve openbaarmaking.

  • Passieve openbaarmaking - op verzoek van inwoners of organisaties.
  • Actieve openbaarmaking - al of niet verplicht op grond van de Woo of op eigen initiatief openbaar maken van documenten.

De invoering van de actieve openbaarmaking is van invloed op de manier van werken van medewerkers. Documenten moeten geschikt worden gemaakt om te publiceren. Documenten moeten daarbij worden geanonimiseerd en vertrouwelijke teksten dienen te worden weggelakt.

Voor de actieve openbaarmaking is een onderverdeling gemaakt in diverse zogenaamde informatiecategorieën, deze zijn ingedeeld in 4 tranches van verplichte (actieve) openbaarmaking.

Tranche 1
(inwerkingtreding op 1 november 2024)

Tranche 2
(inwerkingtreding eind 2025

Tranche 3
(inwerkingtreding medio 2026)

Tranche 4
(inwerkingtreding medio 2026)

  • Wetten en algemeen verbindende voorschriften (Regeling actieve openbaarmaking Woo bevat geen nadere regels)

(artikel 3.3, eerste lid, onder a)

  • Overige besluiten van algemene strekking (Regeling actieve openbaarmaking Woo bevat geen nadere regels)

(artikel 3.3, eerste lid, onder b)

  • Organisatie en werkwijze

(artikel 3.3, eerste lid, onder d)

  • Bereikbaarheids-gegevens

(artikel 3.3, eerste lid, onder e)

  • Vergaderstukken en verslagen Staten-Generaal

(artikel 3.3, tweede lid, onder b) (nvt voor gemeenten)

  • Ontwerpen van wet- en regelgeving en bijbehorende adviesaanvragen (artikel 3.3, eerste lid, onder c) (nvt voor gemeenten)
  • Vergaderstukken en verslagen decentrale overheden (artikel 3.3, tweede lid, onder c)
  • Agenda’s en besluitenlijsten bestuur
  • (artikel 3.3, tweede lid, onder d)
  • Adviezen (artikel 3.3, tweede lid, onder e)
  • Jaarplannen en jaarverslagen (artikel 3.3, tweede lid, onder g)
  • Woo-verzoeken en -besluiten (artikel 3.3, tweede lid, onder i)
  • Ingekomen stukken volksvertegenwoordigingen
  • (artikel 3.3, tweede lid, onder a)
  • Convenanten (artikel 3.3, tweede lid, onder f)
  • Verplichtingen tot verstrekking van subsidies anders dan met beschikking
  • (artikel 3.3, tweede lid, onder h)
  • Onderzoeks-rapporten (artikel 3.3, tweede lid, onder j)
  • Schriftelijke oordelen in klachtprocedures
  • (artikel 3.3, tweede lid, onder l)
  • Beschikkingen (artikel 3.3, tweede lid, onder k)

Voor de gemeente betreft dit een twaalftal informatiecategorieën. Van vier daarvan is de verplichting tot actieve openbaarmaking per 1 november 2024 van kracht geworden. Dit is de eerste tranche van informatie categorieën die actief openbaar gemaakt moeten worden. De gemeente heeft, al voor de verplichting van kracht werd, invulling en opvolging gegeven aan deze “eerste tranche”.

De tabel geeft weer in welke tranche de zeventien informatiecategorieën (indicatief) worden uitgewerkt (twaalf daarvan gelden voor de gemeente). De “tweede tranche” is eind 2025 actief openbaar gemaakt. Voor 2026 en verder wordt de derde en vierde tranche verwacht. Er is op dit moment een globale planning van het ministerie van BZK en hierover zal op termijn meer duidelijk moeten worden.

Deze pagina is gebouwd op 11/14/2025 10:07:22 met de export van 11/14/2025 08:39:10